http://www.thepressproject.gr/article/48681/Stis-58-tou-minos
Ανατομία του Μανιφέστου των 58
Του Χριστόφορου Κάσδαγλη
Μοχθούσαν δηλαδή να φέρουν την Ελλάδα εδώ που την έφεραν, υπηρετούσαν το μοντέλο της χρεοκοπίας εν τη γενέσει του, για να ‘ρθουν είκοσι χρόνια αργότερα να μας εξηγήσουν αφ’ υψηλού με ποιον τρόπο πρέπει τώρα να το αλλάξουμε εκ θεμελίων.
Ωραίο το κείμενό τους για την ανασυγκρότηση του κεντροαριστερού χώρου.
Τόσο ωραίο, που ωραιοποιεί αυτό που ζούμε σε υπερθετικό βαθμό.
Για παράδειγμα, στις 1.641 λέξεις του δεν αναφέρεται ούτε μία φορά κάποια από τις λέξεις
άνεργος,
ανεργία,
επισφαλής εργασία,
ανασφάλιστος,
απλήρωτος εργαζόμενος,
άστεγος.
(Ουπς, λάθος. Τώρα που το ξαναδιαβάζω διαπιστώνω ότι στη 14η παράγραφο αναφέρεται άπαξ η λέξη «ανεργία». 1/1.641 – καλό σκορ).
Προφανώς στην αυριανή Ελλάδα που οραματίζονται με τόσο αισιόδοξα χρώματα, γι’ αυτές τις ενοχλητικές κατηγορίες δεν θα υπάρχει χώρος.
Η κοινωνία των δύο τρίτων στην πλήρη ανάπτυξή της.
Ούτε βέβαια θα υπάρχει χώρος για μετανάστες, για φτωχοδιάβολους, για λούζερ παντός είδους και προελεύσεως. Το όραμά τους μοιάζει σαν την καθαρή Αθήνα που υπόσχεται ο κ. Καμίνης φροντίζοντας (λέμε τώρα) για τη βιτρίνα, και κρύβοντας κάτω απ’ το χαλί τα γκέτο, τις χωματερές, τα στρατόπεδα κράτησης μεταναστών και τις επιχειρήσεις αρετής.
Εκτός αν πίστεψαν όλοι αυτοί οι κεντροαριστεροί το success story ή –το πιο πιθανό- αν έχουν αναθέσει στην κυβέρνηση Σαμαρά-Δένδια να εκκαθαρίσει το τοπίο για να έρθουν μετά εκείνοι να μεγαλουργήσουν.
Τους «58» φαίνεται να τους ενοχλούν πολλά.
Τους ενοχλεί «το τραύμα της εθνικής πόλωσης»,
η «κομπλεξική εθνική αλαζονεία γι' αυτό που νομίζουμε ότι είμαστε ενώ δεν είμαστε»
(σωστό αυτό),
οι «εθνικές ολιγωρίες»,
η «ευρωπαϊκή αμφισημία»,
οι «διάσημοι ‘προφήτες’ της καταστροφής μας»,
η «διχαστική ατμόσφαιρα»,
η «ακραία δημαγωγική στάση των ποικίλων αντιπολιτεύσεων»,
η «χυδαία λαϊκιστική δημοσιογραφία»
(σωστό κι αυτό, αλλά δεν φαίνεται να τους ενοχλεί καθόλου η χυδαία συστημική απολογητική δημοσιογραφία),
οι «συνωμοσιολόγοι και οι ψευδολόγοι που μοίραζαν φρούδες ελπίδες και μαγικές λύσεις»,
ο «μικρός (sic) δικομματισμός ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ»,
η «τερατογένεση της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής» (κι αυτό σωστό),
η «αίσθηση εμφύλιας αντιπαράθεσης».
Δεν φαίνεται αντιθέτως να τους ενοχλούν οι υφεσιακές πολιτικές,
η διάλυση του κοινωνικού κράτους,
η αστυνομική βία,
η αθλιότητα της διαθεσιμότητας και των απολύσεων,
η παντοκρατορία των τραπεζών,
η ασυλία των μιντιαρχών,
οι ρατσιστικής έμπνευσης κυβερνητικές πολιτικές,
η ύποπτη θεωρία των δύο άκρων,
η διαπλοκή,
η αποικιοκρατική λογική των αποκρατικοποιήσεων,
η σκανδαλώδης φοροδιαφυγή των πλουσίων,
οι Σκουριές,
οι τηλεφωνικές παρακολουθήσεις,
οι νεοναζιστικοί θύλακες εντός του κράτους,
οι φορολογικές επιδρομές,
οι ανάλγητες λογικές της απασχολησιμότητας και της εισπραξιμότητας,
τα λουκέτα,
η εξαθλίωση της παιδείας,
η εθνικοθρησκευτική αναδίπλωση του κράτους,
η φτηνιάρικη μαζική τουριστική ανάπτυξη,
η πετρελαϊκή δημαγωγία,
οι ψευτοανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι, οι, οι…
Έχουν κι έναν τρόπο να μιλούν για όσα όλους τους άλλους μας πονάνε και μας εξοργίζουν,
με μια κομψότητα και μια καλλιέπεια λόγου
που απονευρώνει την όποια (υποτιθέμενη) κριτική τους διάθεση.
Αντί για την τυραννία του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος
προτιμούν να μιλούν για «χαοτικό καπιταλισμό».
Στην ηγεμονία του πιο ακραίου νεοφιλελευθερισμού στην Ε.Ε
εκείνοι βλέπουν «μιαν Ευρώπη που αναζητά την προοπτική της».
Τις δύσκολες ακόμα πιο υφεσιακές μέρες που έρχονται
προτιμούν να τις παρομοιάζουν με «ωδίνες της ανασυγκρότησης».
Οι Έλληνες δεν είναι θύματα ενός ταξικού συστήματος εκμετάλλευσης,
ούτε διεθνή πειραματόζωα,
είναι «υπεύθυνοι και άτυχοι».
Οι μνημονιακές πολιτικές και ο θυσιασμός του ελληνικού λαού για να γλιτώσουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες κρίνονται ως «λάθη της συνταγής που δόθηκε για τη θεραπεία».
Η ταξική έναντι της κοινωνίας και δουλική έναντι των πιστωτών στάση των ελληνικών κυβερνήσεων αντιμετωπίζεται ως «λάθη και μετριότητα των κυβερνητικών χειρισμών», αλλά και ως «ιδιοτελής ολιγωρία του πολιτικού συστήματος» (σωστό αν και ήπιο).
Δεν θέλω να αδικήσω τη νέα προσπάθεια.
Ψάχνω εναγωνίως να δω τις συγκεκριμένες προτάσεις διεξόδου, για την απουσία των οποίων ενοχοποιείται συνήθως από τους ίδιους κονδυλοφόρους η «δημαγωγική Αριστερά».
Μονάχα μία τέτοια απόπειρα εντόπισα στο κείμενο, την πρόταση
για την «καθιέρωση ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος».
Σωστή.
Αλλά δεν τη λες από μόνη της συγκροτημένο οικονομικό πρόγραμμα.
Χώρια που όταν τα προτείνει αυτά η Αριστερά, η ερώτηση-καταπέλτης αντιλαλεί κατευθείαν:
Πείτε μας πού θα βρεθούν τα λεφτά!
Εν κατακλείδι, θέλω να σημειώσω ότι για μένα το ζουμί του κειμένου των «58» βρίσκεται σε δύο συγκεκριμένα σημεία, κι όλα τα υπόλοιπα αποτελούν γαρνιτούρα και περιτύλιγμα πολιτικής ηθικολογίας και πλουραλιστικού βερμπαλισμού.
Παράγραφος 14: «Η αλλαγή του κράτους και του παραγωγικού μοντέλου απαιτεί τη μέγιστη διανοητική και συναισθηματική προσπάθεια, σε συνδυασμό με την τεχνοκρατική και διοικητική γνώση».
Σ’ αυτή την περίτεχνη διατύπωση διακρίνω τη φωτογραφία των συντακτών του κειμένου, την αυταπάρνηση με την οποία αυτοπροτείνονται ως διαχειριστές του μελλοντικού εθνικού πρότζεκτ. Μόνο που αυτό το έργο το ‘χουμε ξαναδεί από τη μεταπολίτευση μέχρι τώρα πολλές φορές. Είναι η ίδια η ιστορία της μεταπολίτευσης, με όρους μανδαρινισμού.
Παράγραφος 27: «Ο φορέας μπορεί να συσταθεί τους προσεχείς μήνες μέσα από μια Ιδρυτική Συνέλευση με συμφωνημένες διαδικασίες, και να εξελιχθεί στο κέντρο των κοινών επεξεργασιών για το σχέδιο εθνικής ανασυγκρότησης, με προτεραιότητα στο πρόγραμμα για τις ευρωεκλογές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές.»
Σ’ αυτή την ωμή διατύπωση διακρίνω τη βασική πολιτική στόχευση της πρωτοβουλίας.
Όλα από τις επικείμενες εκλογές φαίνεται ν' αρχίζουν.
Και όλα κάπου εκεί είναι πιθανό να τελειώσουν...
Γράφει ο Χριστόφορος Κάσδαγλης
Ειλικρινά λυπάμαι που την πολιτική ανάλυσή μου τη βρήκες εμπαθή. Ενώ το δικό σου σχόλιο δεν έχει ίχνος εμπάθειας. Μου διαφεύγει πάντως ο λόγος της σφοδρότητας της απάντησής σου για ένα κείμενο που δεν υπογράφεις καν. Για να αφήνεις τα σπουδαία καθήκοντά σου προκειμένου να μου απαντήσεις, ο λόγος αυτός θα είναι ασφαλώς σοβαρός.
Ας περάσουμε όμως στα ουσιαστικά. Συμφωνώ ότι το κείμενο των 58 δεν είναι πρόγραμμα αλλά κείμενο προθέσεων. Αυτές ακριβώς τις προθέσεις αναλύει (και ελπίζω αποδομεί) το χθεσινό editorial με τίτλο «Ανατομία του Μανιφέστου των 58» που τόσο σε ενόχλησε.
Δεν συμφωνώ απλώς, αλλά υπερθεματίζω ότι η κεντροαριστερά είναι απαραίτητη για την πολιτική ζωή του τόπου. Αρκεί να είναι όντως κεντροαριστερά και όχι κεντροδεξιά – αυτό ακριβώς ήταν το πνεύμα του άρθρου που σε ενόχλησε. Το ThePressProject δεν έχει πολιτικές εμπάθειες. Θα συνεχίσει να καλύπτει, αλλά και να κρίνει, τις εξελίξεις στον χώρο αυτόν.
Κι ας περάσουμε τώρα στα επουσιώδη. Και πρώτα πρώτα η Ελευθεροτυπία. Την έχουμε ξανακάνει αυτή τη συζήτηση δημόσια και είχα διευκρινίσει ότι από την Ελευθεροτυπία έφυγα το 2000, οπότε δεν έχει νόημα να με εγκαλείς για την κατάρρευσή της έπειτα από 12 χρόνια!
Δεν θα μπορούσες να ισχυριστείς το ίδιο για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ΔΟΛ δύο μόλις χρόνια μετά τη δική σου αποχώρηση, και μάλιστα από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Για να μην πω για την αποζημίωση που έλαβες, η οποία θα έφτανε για να διατηρηθούν αρκετές θέσεις εργασίας στο χειμαζόμενο, έτσι όπως το καταντήσατε, μαγαζί.
(Ποτέ δεν θα έφτανα τη συζήτηση σ’ αυτό το επίπεδο, αν δεν την άνοιγες εσύ).
Και ασφαλώς δεν θα μπορέσεις να ισχυριστείς το ίδιο όταν η ΔΤ και η ΝΕΡΙΤ θα οδηγηθούν στα αδιέξοδα όπου ήδη τις οδηγείτε.
Με εγκαλείς για το πόσα παίρνω και κάθε πότε τα παίρνω. Έχεις δίκιο και στα δύο – το θέμα είναι πώς το ξέρεις εσύ.
Ελεεινολογείς, χωρίς εμπάθεια πάντα, τον μισθό μου. Δεν με ενοχλεί, αν και με ξαφνιάζει. Το θέμα είναι ότι, ζώντας στον αστερισμό της κυβέρνησης στην οποία συμμετέχεις, δεν μου φαίνεται διόλου περίεργο που έχουν καταρρακωθεί τόσο πολύ οι μισθοί. Ελεεινολογείς επίσης, εντελώς άκομψα, την επισφάλειά μου. Και πάλι δεν με ενοχλεί αλλά ούτε και με ξαφνιάζει. Σ’ αυτό το σημείο κατάντησε μια ολόκληρη κοινωνία η κυβέρνησή σας…
Πρέπει να σου πω ότι είμαι ιδιαιτέρως υπερήφανος και για τα λεφτά που παίρνω και για τις δυσκολίες με τις οποίες μου τα δίνουν. Μακάρι να μπορούσες να ισχυριστείς το ίδιο κι εσύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου