Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2017

Ένα Λύκειο που μας αφορά όλους









Του Άγγελου Μανταδάκη
Είναι εντυπωσιακό το ότι όλες οι συζητήσεις γύρω από το ζήτημα των αλλαγών που χρειάζεται να γίνουν στην ελληνική εκπαίδευση καταλήγουν στο Λύκειο.
Και είναι απόλυτα λογικό, αφού το Λύκειο είναι και ιο σημαντική, αλλά ταυτόχρονα και η πιο προβληματική βαθμίδα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Ο υπ' αριθμόν ένα κίνδυνος ή, με άλλα λόγια, ο καταστροφέας του Λυκείου είναι οι Πανελλαδικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Το Λύκειο μετατρέπεται σε φροντιστήριο προετοιμασίας υποψηφίων φοιτητών και σπουδαστών χάνοντας τον μορφωτικό του χαρακτήρα.
Τολμώ να ισχυριστώ ότι αυτό είναι διακριτό ιδιαίτερα στη Γ Λυκείου και κατά το τελευταίο εξάμηνο.
Το παράδειγμα που ακολουθεί είναι σταχυολογημένο από τη δική μου εμπειρία ως εκπαιδευτικού λειτουργού, είναι ακραίο αλλά όχι και ασύνηθες:
Διδάσκω Μαθηματικά σε κάποιο Λύκειο της Αττικής. Κάπου στο τέλος το Μαρτίου μπαίνω στο Γ1πρώτη ώρα, για να κάνω Μαθηματικά κατεύθυνσης.
Μετράω τους μαθητές, μόνο δέκα έξι σε σύνολο είκοσι τεσσάρων.
- Οι άλλοι; ρωτάω τον απουσιολόγο.
- Εκείνος, πιο αποκαλυπτικός, μου λέει στα ίσα:
- Διαβάζουν, κύριε... Αφού σήμερα δίνουμε Μαθηματικά κατεύθυνσης. Διαβάζουμε...
Δεν πρόλαβα να συνέλθω και δέχομαι τρίτο χαστούκι...
Τώρα, κύριε, ούτως ή άλλως η ώρα πέρασε (!)... λέει ο τρίτος. Δεν λύνουμε τις ασκήσεις του φροντιστηρίου και ύστερα να φύγουμε;
- Να πάτε πού, ρε; Ρωτάω έξαλλος...
Έχω αγριέψει πολύ, το νιώθω από τον τρόπο που με κοιτούν τα παιδιά...
Προσπαθώ να τους μιλήσω, να τους εξηγήσω το πιο απλό: ότι εδώ είναι σχολείο και όχι φροντιστήριο για το φροντιστήριο. Εγώ είμαι εκπαιδευτικός του Δημοσίου και όχι υπάλληλος του φροντιστηριάρχη της περιοχής...
Όταν τους είπα ότι τα μαθήματα θα γίνουν κανονικά με βάση το πρόγραμμά τους και δεν θα χαθεί καμία ώρα... κάποιοι έγιναν έξαλλοι:
- Σιγά μην αφήσω τις ασκήσεις του φροντιστηρίου, που είναι και SOS, για να ασχοληθώ με τον Ρουσσώ και τον Μοντεσκιέ. Δεν με αφορούν οι κύριοι, ξεφωνίζει μια μαθήτρια. Και τι να το κάνεις το Λύκειο όταν δεν σε ενδιαφέρει ο Ρουσσώ, ο Μοντεσκιέ, ο Αριστοτέλης; Το Λύκειο είναι για όλους τους πολίτες που πιστεύουν στη δημοκρατία και στη χειραφέτηση.
Επανέρχομαι στην... τάξη μου. Τι απέγιναν τα παιδιά του Γ1;
Κάποια λίγα μπήκαν σε σχολές που επιθυμούσαν, αλλά στη μεγάλη πλειονότητα βρέθηκαν σε διάφορες επιλογές που δεν ήταν της αρεσκείας τους. Πολλοί δοκίμασαν την τύχη τους την επόμενη χρονιά.
Σημασία όμως δεν έχει αυτό. Το ουσιαστικό είναι ότι και εκείνη τη χρονιά και πολλές άλλες το Λύκειο είχε ήδη χάσει τη μάχη. Ούτως ή άλλως το πιο σημαντικό δεν ήταν το Λύκειο, αλλά η κορυφαία στιγμή -όπου υποτάσσονταν όλα- ήταν οι Πανελλαδικές εξετάσεις.
Το υπουργείο Παιδείας κάνει μια δύσκολη προσπάθεια να επαναφέρει το Λύκειο στον μορφωτικό του χαρακτήρα και να τερματιστεί η υποβάθμισή του σε εξεταστικό κέντρο. Είναι μια προσπάθεια που πρέπει να πετύχει γιατί αφορά όλους μας, το ελληνικό σχολείο και το μέλλον του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου