Η τιμή της βενζίνης πλησιάζει τα 2,5 ευρώ και δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως ώς το τέλος του καλοκαιριού θα πλησιάσει τα τρία ευρώ το λίτρο.
Ηδη έχουμε μπει στην «κόκκινη περιοχή» όπου τα καύσιμα θα γίνουν είδος πολυτελείας και η κατανάλωσή τους θα είναι απαγορευτική για την πλειονότητα του πληθυσμού. Κατά συνέπεια ούτε το κράτος θα έχει έσοδα.
Το ντόμινο που θα πυροδοτήσει αυτή η κατάσταση, αν συνεχιστεί, θα επιφέρει τεράστιες αυξήσεις σε όλα τα προϊόντα δημιουργώντας ασφυκτικές συνθήκες διαβίωσης για τους περισσότερους πολίτες, ενώ ο χειμώνας θα είναι εφιαλτικός καθώς το ακριβό πετρέλαιο, το πανάκριβο φυσικό αέριο και η ακριβή ηλεκτρική ενέργεια θα καταστήσουν αδύνατη τη θέρμανση των νοικοκυριών.
Είναι ίσως η πρώτη φορά από το 2008, όταν ξέσπασε η παγκόσμια οικονομική κρίση, που όλοι οι βασικοί δείκτες των όρων διαβίωσης διαγράφουν σαφή πορεία από τη σχετική στην απόλυτη εξαθλίωση των λαϊκών μαζών.
Κατά συνέπεια κάτι πρέπει να γίνει άμεσα.
Αλλά το ερώτημα είναι πού να γίνει και πώς να γίνει.
Είναι απολύτως σαφές ότι συνολικά η κρίση στην ενέργεια απέδειξε την πλήρη αδυναμία της αγοράς και των νόμων της να διασφαλίσουν φθηνές ή έστω ανεκτές τιμές και κατά συνέπεια να προστατεύσουν το βιοτικό επίπεδο των πολιτών.
Στην πράξη αποδείχτηκε πως η ελευθερία της αγοράς και των νόμων της είναι ο πιο ληστρικός μηχανισμός λεηλασίας εισοδημάτων και ανελέητος μηχανισμός αναδιανομής του πλούτου υπέρ των οικονομικά ισχυρών.
Κατά συνέπεια η αγορά πρέπει να μπει υπό έλεγχο και να λειτουργεί με κανόνες και νόμους που προστατεύουν τους αδυνάτους. Από εκεί πρέπει να αρχίσουμε και εκεί πρέπει να παρέμβει το κράτος. Ο έλεγχος, για παράδειγμα, της τιμολόγησης των καυσίμων πρέπει να ξεκινήσει από τα διυλιστήρια.
Να καταργηθεί το υπάρχον σύστημα που ευνοεί την κερδοσκοπία και να αντικατασταθεί από ένα άλλο απλό, σαφές και λογικό.
Αν αυτό γίνει και συνδυαστεί με μια λογική μείωση των φόρων οι τιμές θα πέσουν αισθητά, θα κρατηθούν σχετικά χαμηλά και το κράτος θα έχει έσοδα γιατί θα υπάρχει κατανάλωση.
Το δίλημμα είναι ξεκάθαρο.
Ή με τους νόμους της αγοράς ή με το συμφέρον των πολιτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου