Κυριακή 26 Απριλίου 2020

Οσμή σκανδάλων από το παρελθόν













 ΕΦ.ΣΥΝ.

Με πολυετείς και πολύπλοκες διαδρομές αδιαφάνειας σε κρατικές και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις συνδέεται η πλατφόρμα edimitra.gr, μία από τις εφτά που επρόκειτο να αναλάβουν το χρυσοφόρο πρόγραμμα κατάρτισης των ελεύθερων επαγγελματιών ● Τι αποκαλύπτουν φάκελοι του υπουργείου Εξωτερικών.

Το ψηφιακό σκάνδαλο «σκοιλ_ελικίκου» δεν είναι προϊόν παρθενογένεσης. Αλλωστε ο ψηφιακός κόσμος αποτελεί συνέχεια του αναλογικού, κάτι σαν την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Η κατασπατάληση κοινοτικών κονδυλίων και δημόσιου χρήματος, η αδιαφάνεια, τα συμβόλαια σε ημετέρους, οι σκοτεινές διαπλοκές, τα «μαϊμού» δήθεν προγράμματα δήθεν κατάρτισης από ΚΕΚ και ΜΚΟ έχουν βαθιές ρίζες στο ελληνικό σύστημα διαπλοκής, που δυστυχώς σπάνια, αν όχι ποτέ, λογοδοτούν στη Δικαιοσύνη. Οι διαδρομές της αδιαφάνειας είναι πολύπλοκες, οι εταιρείες αλλάζουν ονομασίες, ΑΦΜ, σκοπούς και δράσεις, αλλά τα ονόματα πολλών εκ των πρωταγωνιστών είναι εκεί, τα ίδια, εδώ και δεκαετίες.
Ενα από τα παραδείγματα επιτυχούς επιχειρηματικής μετάβασης από τον αναλογικό στον ψηφιακό κόσμο είναι η edimitra.gr, μία από τις εφτά πλατφόρμες που θα αναλάμβαναν το χρυσοφόρο και σκανδαλώδες πρόγραμμα κατάρτισης των ελεύθερων επαγγελματιών. Να υπογραμμίσουμε εδώ ότι ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Ν. Πιτσούλης, με επιστολή του προς την εφημερίδα «Δημοκρατία» αναφέρει μεταξύ άλλων, σε απάντηση σχετικού άρθρου με τις δραστηριότητές του, πως «ουδέποτε παραπέμφθηκα στο ακροατήριο ποινικού δικαστηρίου για αξιόποινη πράξη διασπάθισης δημοσίου χρήματος».
Ιδιοκτήτης της edimitra.gr είναι η εταιρεία «Δήμητρα ΚΕΚ Α.Ε.» με ιδιοκτήτη τον Νικόλαο Πιτσούλη. (Σε προηγούμενη έρευνα της «Εφ.Συν.» είχε αποκαλυφθεί ότι το ΚΕΚ «Δήμητρα» είχε κηρυχθεί έκπτωτο από τον ΟΑΕΔ για έργο που είχε αναλάβει από κοινού με το ΚΕΚ «Αποψη», ύψους 800.000 ευρώ.)

Στρατηγικός σχεδιασμός

Το ίδιο πρόσωπο εμφανίζεται και ως πρόεδρος και ιδρυτικό μέλος του ΚΕΣΣΑ - Δήμητρα (Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη) και έδρα τη Λάρισα. Το ΚΕΣΣΑ - Δήμητρα μάς έρχεται από το παρελθόν. Το συναντάμε να αναφέρεται σε εσωτερικό έγγραφο που συνέταξε την 1-11-2016 το υπουργείο Εξωτερικών και περιλαμβάνει 45 ΜΚΟ οι οποίες έχουν λάβει «χρηματοδοτήσεις ΥΔΑΣ ή Β5 ΔΑΣ που έχουν αποτελέσει αντικείμενο δικαστικών, ανακριτικών ή άλλων έκτακτων ελέγχων».
Με α/α 31 το ΚΕΣΣΑ - Δήμητρα φέρεται να ελέγχεται για συνολικές χρηματοδοτήσεις 1.376.582,01 ευρώ που έλαβε από την ΥΔΑΣ την περίοδο 2000-2010. Στο έγγραφο αναφέρεται ότι διενεργείται προκαταρκτική εξαίταση βάσει της ΩΟΙΕ/2011/36 Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών.
Η προκαταρκτική εξέταση «προς διερεύνηση και διακρίβωση τυχόν τέλεσης αξιόποινων πράξεων αυτεπαγγέλτως διωκόμενων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ενωσης σχετικά με τη χρηματοδότηση Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης (ΜΚΟ)» παραγγέλθηκε από τη 14η Ιουλίου 2011 (ΩΟΙΕ/2011/36).
Στις 8 Μαΐου 2015, δηλαδή τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της προανακριτικής διαδικασίας, η Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας στέλνει έγγραφο προς το υπουργείο Εξωτερικών και την αρμόδια διεύθυνση, την ΥΔΑΣ, με το οποίο ζητάει να πληροφορηθεί σχετικά με τη ΜΚΟ «Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη - Δήμητρα» αν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της εκκαθάρισης προγραμμάτων που είχε αναλάβει η εν λόγω ΜΚΟ και να αποσταλεί στην Αστυνομία οποιοδήποτε πρόσθετο υλικό δύναται να αντληθεί από το αρχείο του ΥΠΕΞ.
Στις 30 Μαΐου η ΕΛ.ΑΣ. επανέρχεται με νέο έγγραφο στο οποίο αναφέρεται πως από το υλικό που της απέστειλε το ΥΠΕΞ προκύπτει πως η «Δήμητρα» είχε αναλάβει προγράμματα στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας (2000 και 2001), Τουρκία, (2000), Πακιστάν (2001), Ιράκ (2003), Αυτόνομη Παλαιστινιακή Αρχή (2004, 2006, 2007), Λίβανο (2004, 2006, 2007), Ιορδανία (2004, 2006, 2007) και Σρι Λάνκα (2005) και ζητάει να της αποσταλούν τα «προβλεπόμενα έγγραφα των πλησιέστερων διπωματικών αρχών οι οποίες μετά από γραπτό αίτημα της ενδιαφερόμενης ΜΚΟ συνηγόρησαν στην ανάγκη υλοποίησης των προγραμμάτων και να υποβληθεί η σχετική αλληλογραφία».
Στις 17 Ιουλίου 2014 το ΥΠΕΞ απαντά ότι η συγκεκριμμένη ΜΚΟ είχε αναλάβει προγράμματα συνολικού ύψους 1.376.582,01 ευρώ, τα οποία έχουν οριστικά εκκαθαριστεί. Για δύο προγράμματα του 2000 που αφορούν την Τουρκία και τη Σερβία, ένα του έτους 2003 το Πακιστάν και ένα για το Ιράκ δεν βρέθηκε στο αρχείο του ΥΠΕΞ κανένα έγγραφο. Ενημερώνει επίσης ότι τα παραστατικά των φακέλων που έχουν εκκαθαριστεί έχουν αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το ΥΠΕΞ, με έγγραφό του (Α.Π.Φ7510/171/ΑΣ230/23121) το 2015, ενημερώνει την ΕΛ.ΑΣ. και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών ότι για τα αποπληρωθέντα προγράμματα από ετών «κατά κανόνα, δεν σώζονται στο αρχείο αντίγραφα παραστατικών» και πως το σύνολο των πρωτότυπων παραστατικών υποχρεούται να τα διατηρεί η ΜΚΟ. Το σύνολο των υποβαλλλόμενων στο ΥΠΕΞ θεωρημένων αντιγράφων παραστατικών αποστέλλονται σε εσωτερικές υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου και καταλήγουν στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ομως στο ΥΠΕΞ ανακάλυψαν έναν φάκελο για δράση της συγκεκριμμένης ΜΚΟ στον οποίο υπήρχαν, ξεχασμένα προφανώς, τα αντίγραφα παραστατικά του σχετικού προγράμματος. Στην αναφορά του ΥΠΕΞ προς την ΕΛ.ΑΣ. σημειώνεται ότι τα αλλοδαπά παραστατικά είναι αμετάφραστα, έχουν απλές χειρόγραφες σημειώσεις επί φωτοτυπιών, με σημειωμένη τη δαπάνη σε δηνάρια, με την ακρίβεια των δαπανών που αναφέρονται σε χειρόγραφες σημειώσεις να πιστοποιούνται από υπεύθυνη δήλωση του προέδρου της ΜΚΟ.

Τι απέγινε η έρευνα;

«Επίσης διαπιστώνουμε ότι πολλά παραστατικά φαίνονται να αφορούν στην κατανάλωση μαρτίνι, ουίσκι 12 ετών, μπίρες, κοκτέιλ και αγορών από καταστήματα duty free ,"δώρων προς τον τοπικό εταίρο", ενώ τα έξοδα προσωπικού και ενοικίασης αυτοκινήτου τεκμιριώνονται με "αποδείξεις" που εξέδωσε η ΜΚΟ». Σημειώνεται επίσης ότι η ΜΚΟ δεν άνοιξε τραπεζικό λογαριασμό στη χώρα που εκτελούσε το πρόγραμμα για να γίνεται η διακίνηση των οικονομικών συναλλαγών και ότι στα έξοδα του προγράμματος στο εξωτερικό συμπεριλήφθηκαν και δαπάνες λειτουργικών εξόδων της ΜΚΟ στην Αθήνα, ακόμα και έξοδα για διόδια που δεν συνδέονται με το πρόγραμμα «και δεν θα έπρεπε να είχαν γίνει δεκτά από την ΥΔΑΣ» και «η υποβολή τους από τη ΜΚΟ καταδεικνύει θράσος».
Αλήθεια, τι απέγινε η αστυνομική έρευνα; Υπήρξε κάποιο αποτέλεσμα; Γιατί άργησε τόσα πολλά χρόνια; Είναι αλήθεια ότι με ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις προς τη «Δήμητρα» ασχολήθηκε και το Ευρωπαϊκό Γραφείο Καταπολέμησης Απάτης (OLAF); Τι απέγινε αυτή η έρευνα;
Πρώτη απάντηση​​​​​​
Με επιστολή του που έφτασε χθες στην εφημερίδα μας λίγο πριν από το κλείσιμο της ύλης ο κ. Νικόλαος Πιτσούλης μάς κατηγορεί για ανακριβείς, άκρως παραπλανητικές και προδήλως συκοφαντικές αναφορές στο δημοσίευμά μας της Τετάρτης 22.4.2020, στο σκέλος που αφορά τον ίδιο και την ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ «ΔΗΜΗΤΡΑ» Α.Ε. στην οποία συμμετέχει. Στην επιστολή αυτή θα επανέλθουμε. Επί του παρόντος αρκούμαστε στα παρακάτω: Ισχυρίζεται ότι ουδέποτε έχει κατηγορηθεί για κατασπατάληση δημόσιου χρήματος. Δεν το γράψαμε εμείς. Αφορά αντιδικία του με άλλη εφημερίδα σε δημοσίευμα της οποίας αναφερθήκαμε.
Γράφει επίσης ότι ουδέποτε ασκήθηκε σε βάρος του ποινική δίωξη. Εμείς αναφερθήκαμε στην αντιδικία του με τον ΟΑΕΔ την οποία και ο ίδιος παραδέχεται γράφοντας: «Το έργο του ΟΑΕΔ απλά "κατέληξε" στα δικαστήρια του Πειραιά» και «η υπόθεση αυτή, σήμερα, εξετάζεται από το Συμβούλιο της Επικρατείας». Συνεπώς υπάρχει εκκρεμοδικία. Κατά τα λοιπά ο κ. Πιτσούλης δηλώνει υπερήφανος για τη δραστηριότητα της εταιρείας στην οποία συμμετέχει. Δικαίωμά του. Οπως δικαίωμα δικό μας είναι η δημοσιογραφική έρευνα επί όλων αυτών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου