«Όχι» από ΣΥΡΙΖΑ στην επιστολική ψήφο και στην προσμέτρηση της ψήφου στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα.
Σε κλίμα καχυποψίας και επιφύλαξης προσέρχεται στο τετ α τετ με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας αύριο το πρωί (11 π.μ.).
Στον ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν δεδομένο ότι βασικός στόχος του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να εμφανίσει τον ΣΥΡΙΖΑ απομονωμένο σε μια θεσμική πρωτοβουλία, η οποία στη βάση της όμως έχει το μικροκομματικό συμφέρον, δηλαδή την ενίσχυση της εκλογικής επιρροής του κόμματός του και του ιδίου με την ψήφο των ομογενών.
Από το περασμένο Σάββατο η αξιωματική αντιπολίτευση έχει διαμηνύσει ότι δεν θα προσφέρει άλλοθι στον «πολιτικό και θεσμικό τυχοδιωκτισμό» του Κ. Μητσοτάκη.
Σχεδόν δε, προδικάζει την κατάληξη της συζήτησης, ότι δηλαδή με ευθύνη του ίδιου του πρωθυπουργού οδηγείται σε αδιέξοδο και «κάψιμο» ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα, εφόσον δεν φαίνεται να συγκεντρώνονται οι απαιτούμενες 200 ψήφοι.
Ειδικότερα, πηγές του ΣΥΡΙΖΑ έκαναν λόγο για «επικίνδυνα θεσμικά παιχνίδια» τόσο αναφορικά με τον εκλογικό νόμο όσο και με την ψήφο των ομογενών:
«Προφανώς, στόχος της κυβέρνησης δεν είναι να δώσει δικαιώματα στην ομογένεια, αλλά να τη μετατρέψει από πρεσβευτή της Ελλάδας στο εξωτερικό σε πρεσβευτή κομματικών συμφερόντων. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η ακύρωση της απλής αναλογικής που διασφαλίζει την ισοτιμία της ψήφου και ταυτόχρονα η αλλοίωση του εκλογικού σώματος που θα κρίνει το καλπονοθευτικό μπόνους και άρα το ποιος θα κυβερνά».
Οι ίδιες πηγές προσέθεταν:
«Δεν πρόκειται να δώσουμε κανένα άλλοθι στον πολιτικό και θεσμικό τυχοδιωκτισμό του κ. Μητσοτάκη, που θα φέρει ακέραια την ευθύνη για το αδιέξοδο στο οποίο φαίνεται να οδηγεί τη συζήτηση γύρω από το ώριμο αίτημα της ψήφου των ομογενών, ώστε αυτοί να εκλέγουν εκπροσώπους στην Ελληνική Βουλή, χωρίς να γίνονται αντικείμενο μικροκομματικής εκμετάλλευσης».
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει ήδη τη δική του πρόταση, όπως αυτή αποτυπώνεται σε σχέδιο νόμου της κυβέρνησής του, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται η μέριμνα να ελεγχθεί ένας βαθμός αυθαιρεσίας στη διεύρυνση του εκλογικού σώματος μέσα από το «παραθυράκι» της ιθαγένειας, η οποία στην περίπτωση της Ελλάδας αποδίδεται με βάση την καταγωγή.
Την πρόταση αυτή ο πρωθυπουργός έχει καταστήσει σαφές ότι δεν δέχεται ως βάση συζήτησης με το επιχείρημα περί αντισυνταγματικότητας (ισοτιμία της ψήφου).
Από την Κουμουνδούρου απορρίπτουν τους σχετικούς ισχυρισμούς και παραπέμπουν στο νομοσχέδιο που καταρτίστηκε με βάση το πόρισμα ειδικής διακομματικής επιτροπής που είχε συγκροτήσει λαμβάνοντας υπόψη σε μεγάλο βαθμό και την Έκθεση της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ), συντάκτης της οποίας ήταν ο σημερινός υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης.
Όπως υποστηρίζει ο πρώην γ.γ. του υπουργείου Εσωτερικών Κώστας Πουλάκης σε συνέντευξή του στην «Αυγή», «ο υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος, ενώ παρέλαβε, τη μέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του, έτοιμο το νομοσχέδιο που είχε καταρτίσει η επιτροπή, το ‘‘έθαψε’’ και καλεί τα κόμματα να στηρίξουν την κυβερνητική πρόταση, που ακόμα δεν υφίσταται, πέρα από κάποιες σκόρπιες και εξόφθαλμα αντισυνταγματικές αναφορές του».
Σε κάθε περίπτωση από τον ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν ότι η πρότασή τους περί ενός συστήματος «κλειστής εκπροσώπησης» έχει λάβει υπόψη όλες τις γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων εθνικών και διεθνών θεσμικών φορέων που έχουν ασχοληθεί με τις περιπτώσεις χωρών με μεγάλο αριθμό αποδήμων.
Βασικά στοιχεία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ είναι τα εξής:
- Η δυνατότητα άσκησης του εκλογικού δικαιώματος από το εξωτερικό θα αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες/εκλογείς, υπό την προϋπόθεση ότι είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.
- Οι εκλογείς του εξωτερικού θα ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα με αυτοπρόσωπη παρουσία στα ειδικά εκλογικά τμήματα εξωτερικού, που θα δημιουργούνται στους τόπους κατοικίας τους.
- Οι εκλογείς του εξωτερικού θα ψηφίζουν για τους συνδυασμούς Επικρατείας των κομμάτων για έναν ορισμένο αριθμό εδρών που θα καθορίζεται αποκλειστικά με βάση τις ψήφους του εξωτερικού και θα κυμαίνεται μεταξύ τριών και δώδεκα, ανάλογα με τον αριθμό των εκλογέων που θα εγγράφονται σε κάθε εκλογική διαδικασία στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.
Διαχωριστικές γραμμές
Εν ολίγοις, τόσο το «κλειστό σύστημα εκπροσώπησης» (δηλαδή συγκεκριμένος αριθμός εδρών στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας), δηλαδή η μη προσμέτρηση του αποτελέσματος της ψήφου του εξωτερικού στο γενικό αποτέλεσμα της Επικράτειας, όσο και η κάθετη απόρριψη της επιστολικής ψήφου είναι οι βασικές διαχωριστικές γραμμές που προκύπτουν από την πρόταση που καταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σημειώνεται ότι από την πλευρά του ο πρωθυπουργός χθες διευκρίνισε ότι το πρώτο ζήτημα αποτελεί κόκκινη γραμμή πίσω από την οποία δεν θα υποχωρήσει η κυβέρνηση στον διάλογο με τους αρχηγούς, διότι θα κατέλυε την ισοτιμία της ψήφου.
Από τον ΣΥΡΙΖΑ πάντως στις κατηγορίες περί αντισυνταγματικότητας λόγω ανισοτιμίας της ψήφου του συστήματος που προτείνει απαντούν:
- Πολιτικά ότι είναι υποκριτικό μια τέτοια κατηγορία να προέρχεται από αυτούς που προωθούν την ακύρωση της απλής αναλογικής και την επαναφορά του «καλπονοθευτικού μπόνους» – άλλωστε, λένε, μόνο σε αυτή την περίπτωση ισχύουν τα περί αντισυνταγματικότητας.
- Νομικά ότι με βάση και την έκθεση της ΕΕΔΑ (της οποίας συντάκτης είναι ο Γ. Γεραπετρίτης) η λύση αυτή συνιστά μια ενδιάμεση εναλλακτική (τουλάχιστον μέχρι να υπάρξει απογραφή του ελληνικού πληθυσμού του εξωτερικού το 2021), η οποία αποτελεί «εύλογο περιορισμό της αρχής της ισότητας της ψήφου κατά την πάγια νομολογία του ΑΕΔ», καθώς προλαμβάνει την ανησυχία ότι η εκτεταμένη διεύρυνση του εκλογικού σώματος δεν θα επηρεάσει υπέρμετρα το εκλογικό αποτέλεσμα.
Όπως σημειώνει και ο Κώστας Πουλάκης στην παραπάνω συνέντευξη, το ζητούμενο για την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε η ανάγκη να βρεθεί «το σημείο πολιτικής και συνταγματικής ισορροπίας μεταξύ δύο αντίθετων αλλά εξίσου βάσιμων προσεγγίσεων: να διευκολυνθεί η πολιτική συμμετοχή των συμπολιτών μας που δεν ζουν στη χώρα, χωρίς να αλλοιωθεί η πολιτική βούληση των ανθρώπων που υφίστανται τις συνέπειες των όποιων αποφάσεων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου