Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2018

Στην τρικυμία με... βάρκα μια συμφωνία

















Σε μια νέα εταιρεία, της οποίας δεν θα έχει όμως τον έλεγχο, μεταφέρει τον στόλο των τάνκερ της η Capital Product Partners (CPLP) του Βαγγέλη Μαρινάκη, έπειτα από συμφωνία ύψους 1,65 δισ. δολαρίων με την DSS Holdings.
Η Capital Product Partners L.P. συμφώνησε, συγκεκριμένα, να διαχωρίσει τα 25 δεξαμενόπλοιά της από τον στόλο των 36 συνολικά εμπορικών της πλοίων και να τα εντάξει σε μια νέα εισηγμένη εταιρεία, η οποία θα συγχωνευτεί με την Diamond S Shipping, σημαντικότερος μέτοχος της οποίας είναι ένα επενδυτικό κεφάλαιο που ίδρυσε ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου, Γουίλμπουρ Ρος.
EUROKINISSI
Η συγχώνευση -αξίας 1,65 δισ. δολαρίων- δημιουργεί μία από τις μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, ενώνοντας τα 25 δεξαμενόπλοια της CPLP (22 τάνκερ τύπου Medium Range, 2 τύπου Suezmax και 1 aframax/product tanke) με τα 43 της Diamond S Shipping Inc (31 Medium Range, 12 Suezmax).

Η νέα εταιρεία

Η υπό την επωνυμία Diamond S Shipping Inc. νέα εταιρεία, με έδρα της το Γκρίνγουιτς του Κονέκτικατ, θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και θα αποτελέσει έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες της παγκόσμιας αγοράς μεταφοράς πετρελαιοειδών στον κόσμο, συγκεκριμένα την τρίτη μεγαλύτερη εισηγμένη διαχειρίστρια εταιρεία δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου και την πέμπτη μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως.
Θα διοικείται από επταμελές διοικητικό συμβούλιο, στο οποίο η CPLP θα εκπροσωπείται όμως μόνο από δύο μέλη, τους κ. Jerry Kalogiratos και Gerry Ventouris. Χρέη διευθύνοντος συμβούλου θα αναλάβει ο Craig Stevenson, Jr., δηλαδή ο σημερινός επικεφαλής της DSS, ενώ η διοικητική ομάδα της τελευταίας θα συνεχίσει να καταλαμβάνει θέσεις - κλειδί στη νέα εταιρεία.
Ο Γουίλμπουρ Ρος με τον πάνω από 20 χρόνια φίλο και συνεργάτη σε μπίζνες και κυβέρνηση Ντόναλντ Τραμπ | AP Photo/Evan Vucci
Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, οι δύο μεγαλύτεροι σήμερα μέτοχοι της DSS, δηλαδή η WL Ross & Co. LLC (αποτελεί το τμήμα private equity της Invesco Ltd.του Γουίλμπουρ Ρος) και η First Reserve, θα ελέγχουν το 24% και 20% αντίστοιχα της νέας εταιρείας. Αντίθετα, η Capital Maritime & Trading Corp., σπόνσορας της CPLP (εταιρείας του κ. Μαρινάκη) και μητρική του γενικού εταίρου αυτής και των θυγατρικών της, θα κατέχει μόλις το 5% της νέας εταιρείας.
Αν μη τι άλλο, τόσο η διάρθρωση του μετοχικού κεφαλαίου της νέας εταιρείας όσο και της διοικητικής της ομάδας υποδεικνύουν ότι ο έλεγχος των 25 τάνκερ που βάζει η εταιρεία, συμφερόντων του κ. Μαρινάκη, περνά επί της ουσίας στα χέρια των Αμερικανών. Βέβαια, οι μέτοχοι της CPLP θα λάβουν ένα premium περίπου 11% της καθαρής αξίας του στόλου. Δεν είναι και λίγο, αν συνυπολογιστεί η πορεία της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας, ενώ οι μέτοχοι της CPLP γίνονται μέτοχοι σε ένα μεγαλύτερο και πιο αποδοτικό σχήμα.

Χαμηλό έτους για τη μετοχή

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μετοχή της CPLP, που συναλλάσσεται στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά Nasdaq, «βούτηξε» χθες περισσότερο από 4,5%, σε νέο χαμηλό έτους. Συγκεκριμένα, αργά το απόγευμα, ο τίτλος της CPLP -που αλλάζει βέβαια μορφή μετά τη συμφωνία- προσέγγιζε τα 2,39 δολάρια από περίπου 3,5 δολάρια στις αρχές του 2018, 11 δολάρια στα μέσα του 2014 και πάνω από τα 30 δολάρια προ κρίσης, στα μέσα του 2007.
Για την DSS, ο στόλος της CPLP, η οποία διατηρεί εμπορικές σχέσεις με συνεργάτες που καλύπτουν την αγορά της Λατινικής Αμερικής, τη συμπληρώνει και μεγεθύνει την παγκόσμια παρουσία της στις αγορές μεταφορών καθαρών προϊόντων πετρελαίου. Η Diamond παράλληλα βρίσκει διέξοδο προς το χρηματιστήριο και τη φθηνότερη χρηματοδότησή της, κάτι που το έψαχνε καιρό τώρα.

Τα ερωτήματα και ο ρόλος των επενδυτών

Με διθυραμβικά σχόλια αντιμετώπισαν πολλές ενημερωτικές ιστοσελίδες του Διαδικτύου χθες -λόγω απεργίας δεν κυκλοφόρησαν οι εφημερίδες- τη συμφωνία μεταξύ του Βαγγέλη Μαρινάκη και μίας από τις εταιρείες στις οποίες είναι βασικός μέτοχος το fund του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου Γουίλμπουρ Ρος.
Στη συνέχεια, όμως, είδαν το φως της δημοσιότητας και οι πρώτες αναλύσεις που ανέδειξαν πολλά ερωτήματα για τη συμφωνία και πόσο σημαντική αυτή είναι, όπως τουλάχιστον παρουσιάστηκε. Η αλήθεια είναι ότι έτσι όπως εμφανίστηκε σε αρκετά sites θα νόμιζε κανείς ότι ο Ελληνας εφοπλιστής και ο Αμερικανός υπουργός βρέθηκαν σε ένα δωμάτιο και έδωσαν τα χέρια δημιουργώντας τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο τάνκερ στην παγκόσμια ναυτιλία. Είναι όμως έτσι;
Από το πρακτορείο Bloomberg διαβάζουμε σχετικά για την WL Ross & Co LLC -την επενδυτική εταιρεία του Γουίλμπουρ Ρος- και βασική μέτοχο της Diamond S Shipping, ότι πρόκειται για ένα σχήμα που κατά κύριο λόγο επενδύει σε εταιρείες που έχουν πρόβλημα εξυπηρέτησης με τα τραπεζικά τους δάνεια και που σε γενικές γραμμές αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
AP PhotoManuel Balce Ceneta
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι άλλοι δύο βασικοί μέτοχοι της Diamond είναι τα σχήματα First Reserve (που έχει ως κύριο άξονα επενδύσεων την ενέργεια) και CarVal. Η τελευταία, μαζί με τη σουηδική εταιρεία Intrum απέκτησε πριν από μερικούς μήνες από την Εθνική Τράπεζα έναντι τιμήματος 115 εκατ. ευρώ το χαρτοφυλάκιο «κόκκινων» δανείων με την επωνυμία Earth, ύψους 5,2 δισ. ευρώ (μαζί με τους τόκους).
Το ενδιαφέρον του Γουίλμπουρ Ρος για την Ελλάδα ως μέλους της κυβέρνησης Τραμπ δεν είναι καινούργιο. Πρόκειται για βασικό συνομιλητή της ελληνικής κυβέρνησης και ήταν ο άνθρωπος που εξήρε την πορεία της οικονομίας μας στη Θεσσαλονίκη, τον περασμένο Σεπτέμβριο, κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ, όπου οι ΗΠΑ ήταν η τιμώμενη χώρα. «Η Ελλάδα αποτελεί τον πιο γρήγορα αναπτυσσόμενο προορισμό FDI [σ.σ. Αμεσων Ξένων Επενδύσεων] στις Ηνωμένες Πολιτείες» είχε πει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «η παρουσία τους εδώ [σ.σ. αμερικανικών εταιρειών] αποδεικνύει την εμπιστοσύνη τους στο οικονομικό μέλλον της Ελλάδας και την επιθυμία μας να είμαστε μέρος του».
Λίγες μέρες αργότερα, ο Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε και πάλι με τον Γουίλμπουρ Ρος στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Από την πλευρά του ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου είχε εκφράσει τον θαυμασμό του για την επιτυχία της Ελλάδας να βγει από την πολυετή κρίση. Μίλησε με τα θερμότερα λόγια για την πρόσφατη διοργάνωση στη ΔΕΘ, καθώς και για τη συνάντησή του εκεί με τον πρωθυπουργό. Είχε τονίσει δε ότι οι σχέσεις Ελλάδας - ΗΠΑ είναι καλύτερες από ποτέ. Μάλιστα, σημαντικό μέρος της συζήτησης αφιερώθηκε στο μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει και από αμερικανικές εταιρείες και funds στην προώθηση της καινοτομίας, της νεοφυούς επιχειρηματικότητας και των startups. Το πιο σημαντικό όμως είναι το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι των αμερικανικών εταιρειών υπογράμμισαν τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας, ιδιαίτερα στον κρίσιμο τομέα της ενέργειας.
Αρχές Οκτωβρίου υπήρξε νέα -τηλεφωνική- επικοινωνία του Αλέξη Τσίπρα με τον Γουίλμπουρ Ρος. Σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά τότε, η επικοινωνία αποτελούσε «ουρά» των συνομιλιών που είχαν γίνει στην πόλη των ΗΠΑ και ο κ. Ρος ενημέρωσε τον Αλέξη Τσίπρα για τη συγκατάθεση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών προς τη διοίκηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα για την επόμενη πενταετία. Στόχος είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης να επενδύσει πάνω από δύο δισ. ευρώ στη χώρα μας και ιδιαίτερα στους τομείς της ενέργειας, των υποδομών και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
ΧΘΕΣ ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ, ΣΗΜΕΡΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

Ο υπέροχος κύριος Ρος

AP Photo/Manuel Balce Ceneta
Ο Γουίλμπουρ Ρος μόλις χθες έκλεισε τα 81 του χρόνια. Η σχέση του με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ χρονολογείται από τη δεκαετία του ‘80. Μάλιστα, τον βοήθησε να σώσει από τη χρεοκοπία τα 3 καζίνα που διατηρούσε τότε στο Ατλάντικ Σίτι. Το 2000 δημιούργησε τη WL Ross & Co. LLC. Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, το επενδυτικό σχήμα προτιμά τις επενδύσεις στην Ασία, την Ιαπωνία, την Κίνα, ωστόσο έχει κατά καιρούς προχωρήσει σε επενδύσεις στην Ιρλανδία και τη Γαλλία. Συνήθως η συμμετοχή του στις επενδύσεις κυμαίνεται μεταξύ 100 και 200 εκατ. δολαρίων. Το σχήμα αναζητεί πάντα την πλειοψηφία των μετοχών σε κάθε επένδυση. Οταν το ποσόν της συναλλαγής είναι μεγάλο, συνηθίζει να βρίσκει συγχρηματοδότες προκειμένου να επενδύσουν από κοινού.
Το όνομά του συγκαταλεγόταν ανάμεσα σε εκείνα που βρέθηκαν στα Paradise Papers τον Νοέμβριο του 2017. Σύμφωνα με τα έγγραφα, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν πλέον στη θέση του υπουργού, διατηρούσε επενδύσεις στη Navigator Holdings, μια ναυτιλιακή εταιρεία που πραγματοποιούσε μεταφορές για μια μεγάλη ρωσική εταιρεία. Τα ίδια έγγραφα υποστήριζαν πως είχε οικονομικές σχέσεις με Ρώσους ολιγάρχες και ουσιαστικά προέκυπτε μέσα από αυτά ότι εγειρόταν ζήτημα «σύγκρουσης συμφερόντων», να είναι δηλαδή ταυτόχρονα υπουργός Εμπορίου και βασικός μέτοχος σε τέτοιου είδους εταιρείες. Δημοσιεύματα στην Αμερική, πάντως, τον φέρουν να επενδύει σε περιοχές όπου οι ΗΠΑ έχουν καλλιεργήσει εξαιρετικά καλές σχέσεις.
Ως υπουργός Εμπορίου ο Ρος διαπραγματεύτηκε προσωπικά συμφωνία για τη μεταφορά αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κίνα με εμπορικά πλοία. Την προέβαλε ως μέσο για τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ έναντι της Κίνας. Διόλου τυχαία η Navigator κατέχει «το μεγαλύτερο στόλο μεταφορέων φυσικού αερίου στον κόσμο» και βέβαια κέρδισε από το αμερικανικό δημόσιο συμβόλαιο για την κατασκευή σχετικού τερματικού σταθμού εξαγωγών στο Χιούστον του Τέξας. Μέλος του Δ.Σ. της Navigator ήταν η Wendy Teramoto, που παράλληλα ήταν και σύμβουλος μερικής απασχόλησης του Ρος. Παραιτήθηκε μετά την υπογραφή τής παραπάνω συμφωνίας και στη συνέχεια προσλήφθηκε ως επικεφαλής του προσωπικού τού Ρος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου