Την πλήρη αντίθεσή του τόσο με τον τρόπο όσο και με την «ουσία» του «μεγάλου περιπάτου» σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες του κέντρου της πόλης, έτσι όπως προωθείται από τη δημοτική αρχή, εκφράζει ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών.
Με εκτενή ανακοίνωσή του προειδοποιεί ότι οι επιπτώσεις ενός έργου τέτοιας κλίμακας επεκτείνονται στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος, επισημαίνοντας ότι πουθενά στον κόσμο οι κυκλοφοριακές μελέτες δεν «αυτονομούνται» ούτε προηγούνται, καθώς αποτελούν «παρακολούθημα» του αστικού σχεδιασμού.
Σχεδιασμός fast track
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης, τις κατευθύνσεις των διεθνών οργανισμών και την ευρωπαϊκή αστική πολιτική, οι κυκλοφοριακές μελέτες πρέπει να εντάσσονται και να ακολουθούν έναν ολοκληρωμένο χωρικό σχεδιασμό. Δεν είναι λοιπόν αντιληπτό πώς τα ειδικά προβλήματα της Αθήνας μπορούν να λυθούν με έναν σχεδιασμό fast track, ενδεχομένως μη απαιτούμενης σε κάθε περίπτωση ‘μελετοκατασκευής’, σύμφωνα με την ΚΥΑ της 21ης Μαΐου, αλλά και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον ‘προσωρινό χαρακτήρα’, που αποτυπώνεται στα σκαριφήματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα».
Αγνοήθηκαν θεσμοθετημένα σχέδια
Ο ΣΕΠΟΧ αναρωτιέται αν είναι δυνατόν να πραγματοποιείται μια παρέμβαση αυτού του χαρακτήρα και αυτής της κλίμακας χωρίς πλήρη και εκ των προτέρων συστηματική διερεύνηση. Ταυτόχρονα στηλιτεύει το γεγονός ότι αγνοήθηκαν θεσμοθετημένα σχέδια και εκφράζει τη διαφωνία του με την επιλογή του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, που αποτελεί εργαλείο σημειακού και κατ' εξαίρεση σχεδιασμού. Επ’ αυτών παρατηρεί:
«Σύμφωνα με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η εφαρμογή των τελικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η υλοποίηση των μόνιμων έργων θα βασιστούν στη σύνταξη ενός Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και της συνοδού Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία θα τεθεί και σε δημόσια διαβούλευση, και που το αποτέλεσμά της θα σηματοδοτήσει θεσμικά κατ' επέκταση την έναρξη της τελικής εφαρμογής.
Όσο γνωρίζουμε, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει Ειδικό Χωρικό Σχέδιο. Αντιθέτως. Υπάρχει, όμως, πλήρης και ιεραρχική σειρά διαδοχικών κάθε τύπου αναγκαίων σχεδίων, μεταξύ των οποίων και το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας, που θα μπορούσαν να επικαιροποιηθούν».
Ερωτά δε: Γιατί ένα Ειδικό Χωρικό Σχέδιο, γιατί, μέσω αυτού, σημειακές τροποποιήσεις υφιστάμενων πολεοδομικών σχεδίων, εξαιρέσεις και ο συγκεκριμένος τρόπος παρέμβασης στον πολεοδομικό σχεδιασμό της πρωτεύουσας, αντί του ολοκληρωμένου πολεοδομικού και, γιατί όχι, μητροπολιτικού σχεδιασμού;
Προβλήματα σε εκκρεμότητα
Παραθέτει δε σειρά προβλημάτων του κέντρου της πολυπολιτισμικής Αθήνας που πρέπει να επιλυθούν και συνδέονται: με την ποιότητα ζωής όλων των κοινωνικών ομάδων που την κατοικούν και εργάζονται εκεί, το δομημένο περιβάλλον, την πυκνότητα της δόμησης, των χρήσεων και κατοίκησης, την ενίσχυση του πρασίνου και τη δημιουργία πάρκων τσέπης, την ποιότητα του δομημένου χώρου, την αποκατάσταση δικτύων περιβαλλοντικής υποδομής, όψεων και κτηρίων, την συνολικότερη μέριμνα για τον εκσυγχρονισμό και την αναβίωση των κεντρικών οικοδομικών τετραγώνων και των εγκαταλελειμμένων κτηρίων, τον υποβαθμισμένο εξοπλισμό και κοινόχρηστους χώρους.
Παραπέμπει και σε απόψεις επισκεπτών - τουριστών που, βάσει τακτικών ερευνών τουριστικών φορέων, θεωρούν σημαντικά προβλήματα την καθαριότητα της πόλης, την έλλειψη πρασίνου, τα πολλά κενά και εγκαταλελειμμένα κτήρια, την ηχορρύπανση, μεγάλη πηγή της οποίας είναι και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Αναγκαίος ο διάλογος
Καταλήγοντας ο ΣΕΠΟΧ αναφέρεται στην ανάγκη διεξαγωγής «ενός ανοιχτού δημόσιου διαλόγου, με τη συμμετοχή του δήμου, του αρμόδιου υπουργείου ΥΠΕΝ, των επιστημονικών φορέων σχεδιασμού, της μελετητικής ομάδας, των ΜΚΟ της Αθήνας, των ΜΜΕ και όποιου άλλου σχετικού φορέα, ώστε να συζητηθούν με απόλυτη διαφάνεια τα διαδικαστικά, τα οικονομικά, τα επιστημονικά και τα τεχνικά θέματα που προέκυψαν και να δοθούν απαντήσεις από τους υπεύθυνους της ρύθμισης του 'μεγάλου περιπάτου'».
Λ.ΣΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου