Μένουμε σπίτι. Μέρες τώρα. Έχασα το λογαριασμό...
Τηλεόραση, υπολογιστής, βιβλία, ταινίες, ραδιόφωνο, κουζίνα...
Βλέπουμε τηλεόραση και ταινίες, σερφάρουμε στον υπολογιστή, διαβάζουμε βιβλία, ακούμε και βλέπουμε ειδήσεις, ακούμε μουσική, μαγειρεύουμε... και σκεφτόμαστε.
Όσο μπορούμε, μέσα σε αυτή την καταιγίδα του Διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της τηλεόρασης...
Διαβάζω όχι πάντα. Άλλες φορές νέα βιβλία και μερικές ξαναδιαβάζω παλιά...
Φυλλομετρώντας ένα έπεσα πάνω σε ένα άρθρο:
«Πόση τηλεόραση μπορείτε να καταναλώσετε;».
Ήταν του Ουμπέρτο Έκο, γραμμένο τον Οκτώβριο του 1992.
Τώρα βέβαια το ερώτημα έχει συμπληρωθεί: πόσο Διαδίκτυο, πόση τηλεόραση και πόσα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορείτε να καταναλώσετε. Το σχόλιο γράφτηκε με αφορμή τις συζητήσεις και την αντιπαράθεση που κάθε τόσο δημιουργείται από το ερώτημα αν η τηλεόραση είναι καλή ή κακή, η οποία τώρα επεκτείνεται και για τα άλλα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας.
“Η τηλεόραση είναι ένα σούπερ μάρκετ, δικό μας καθήκον είναι να το χρησιμοποιήσουμε σωστά, να μην κάνουμε άσκοπες δαπάνες και να μη δημιουργήσουμε μαζί του μια νευρωτική σχέση”, γράφει. Η διαπίστωση λογικά ισχύει και για το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και συνεχίζοντας τον συλλογισμό σημειώνει: Είναι σαν το ουίσκι:με εξαίρεση κάποιες παθολογικές περιπτώσεις, ο γιατρός μάς λέει ότι μισό ποτηράκι μετά το δείπνο μπορεί να μας κάνει καλό, αν όμως κατεβάζουμε ένα μπουκάλι την ημέρα, έχουμε εξασφαλισμένη την κίρρωση του ήπατος...
Τώρα βέβαια υπάρχει το κόστος των πραγμάτων. Το ουίσκι είναι ακριβό, δεν μπορούμε να κατεβάζουμε ένα μπουκάλι την ημέρα... Δεν τα έχουμε... Η τηλεόραση, παρότι πληρώνουμε το γνωστό τέλος για την ΕΡΤ, είναι δωρεάν, εκτός από τη συνδρομητική. Η συντριπτική πλειοψηφία παίρνουμε όσα μας προσφέρει η μικρή οθόνη χωρίς να πληρώνουμε επιπλέον πλην του τέλους. Και στο Ίντερνετ κάτι αντίστοιχο, πληρώνεις τη σύνδεση και μετά σερφάρεις δωρεάν πλην των προϊόντων που δεν μπαίνεις αν δεν πληρώσεις. Κοντολογίς η μεγάλη πλειοψηφία του λαού για την τηλεόραση αντέχει το κόστος, πληρώνει το τέλος και νιώθει ότι κανάλια και προγράμματα είναι δωρεάν. Από την άλλη, και η συντριπτική πλειοψηφία όσων έχουν Ίντερνετ πληρώνουν τη συνδρομή και έχουν δωρεάν πρόσβαση σε ένα κύμα πληροφοριών και δεκάδων σάιτ.
Ας το σκεφτούμε λίγο. Στο σούπερ μάρκετ όλα τα τρόφιμα και τα προϊόντα τα πληρώνεις, άλλα ακριβά και πολλά πολύ ακριβά. Δεν υπάρχουν προϊόντα τόσης ανάγκης και τέτοιας χρήσης που να προσφέρονται τόσο δωρεάν όσο η τηλεόραση και το Ίντερνετ . Όλα εκεί τα πληρώνεις. Την τηλεόραση μπορεί να την έχεις ανοιχτή και να βλέπεις 24 ώρες και σου κοστίζει τόσο όσο και αν δεν έβλεπες και ήταν κλειστή. Αντίστοιχα και το Ίντερνετ .
Τι θέλω να πω; Εύκολα περιορίζεται η επιθυμία να προμηθευτείς ένα προϊόν που σου αρέσει αν δεν έχεις χρήματα. Δύσκολα να μην δεις τηλεόραση ή να σερφάρεις στο Διαδίκτυο όταν μπορείς να το κάνεις χωρίς αντάλλαγμα, ιδιαίτερα όταν νιώθεις ότι είναι και δωρεάν και δεν έχεις εναλλακτικές λύσεις.
Αυτά οι επικοινωνιολόγοι, οι διαχειριστές της κοινής γνώμης, οι προπαγανδιστές, οι αγιογράφοι, οι θεραπαινίδες της εξουσίας τα γνωρίζουν και γι’ αυτό μας βομβαρδίζουν με μεγάλες δόσεις προπαγάνδας - και στην εποχή του κορωνοϊού και της καραντίνας, ακόμα περισσότερο. Τώρα που μας έχουν μέσα, θα χάσουν την ευκαιρία;... Και δοκιμάζουν πολλές συνταγές και αρκετά εναλλακτικά σενάρια. Θα τους χρειαστούν... Θα σταθώ μόνο σε ένα, γιατί είναι πολλά που γίνονται στο θυσιαστήριο της προπαγάνδας, και έχει να κάνει με το ερώτημα: πόση τηλεόραση μπορείτε να καταναλώσετε;
Έριξαν στο πρώτο κύμα της προπαγάνδας για την ενίσχυση της εικόνας του πρωθυπουργού: Μητσοτάκης με διαγγέλματα, Μητσοτάκης - “πατερούλης”, και “στρατάρχης” και παράλληλα Μητσοτάκης στο Τουίτερ... Εκεί με τα διαγγέλματα το παράκαναν λίγο και το έστριψαν... Ακολούθησε δεύτερο κύμα: Μητσοτάκης τηλεδιασκέψεις, Μητσοτάκης ενημέρωση της Προέδρου, Μητσοτάκης με γιατρούς, Μητσοτάκης το 24ωρο της καραντίνας... Και για να μην ξεχνιόμαστε, σταθερά Μητσοτάκης στο Τουίτερ...
Το βασικό που ενδιαφέρει, απασχολούσε και απασχολεί διαρκώς το σύστημα προπαγάνδας του πρωθυπουργού είναι η επίτευξη του στόχου: Μητσοτάκης κάθε μέρα, πρωί, μεσημέρι, βράδυ...
Και τα σκέφτηκαν και τα μελετούν όλα. Αυτό που δεν ξέρω αν σκέφτηκαν και τι απάντηση δίνουν είναι πόσο Μητσοτάκη μπορούμε να καταναλώσουμε... χωρίς συνέπειες... Αλήθεια, εσείς πόσο μπορείτε;
Ευώνυμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου