ΦΩΤΗΣ ΜΑΝΟΥΣΗΣ
Ο «Αγούδημος της Νέας Δημοκρατίας»
Ο πρωταθλητής των επιδοτήσεων μετά το 2004 και η διαμάχη του με τον πρώην υπουργό Αιγαίου Αρ. Παυλίδη
Τον κατηγορούν ότι χρησιμοποιεί τη νεοδημοκρατική κομματική ταυτότητά του για να εξαπλωθεί στην ακτοπλοΐα φέροντας τον τίτλο του εφοπλιστή.
Οι ανταγωνιστές του τού προσάπτουν ότι δεν διακινδύνευσε ποτέ τίποτε, όπως κάνουν οι άλλοι εφοπλιστές,, αφού η εταιρεία του στήθηκε και λειτούργησε στηριζόμενη στον κρατικό κορβανά μετά το 2004.
Στην ουρά αυτής της δραστηριότητάς του βρίσκεται και η δικαστική διαμάχη του (με κατηγορίες περί απόπειρας δωροδοκίας κ.λπ.) με τον πρώην υπουργό Αιγαίου κ. Αρ. Παυλίδη, την οποία έφερε στο φως «Το Βήμα» της περασμένης Παρασκευής.
Στη δεκαετία του ’80 το τότε ΠαΣοΚ δημιούργησε τον δικό του πόλο στην ελληνική ακτοπλοΐα. Ο πόλος αυτός επί σειρά ετών εκφραζόταν από τον κ. Μάκη Αγούδημο, ο οποίος ουδέποτε αρνήθηκε, ακόμη και σήμερα, τόσα χρόνια μετά, τις στενές σχέσεις του με το περιβάλλον του ιδρυτή του ΠαΣοΚ Ανδρέα Παπανδρέου.
Ο κ. Φώτης Μανούσης κάλλιστα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επομένως ο «Αγούδημος της Νέας Δημοκρατίας». Με τη μόνη διαφορά ότι ο κεφαλλονίτης εφοπλιστής, πέραν των όσων του καταμαρτυρούν, ξέρει πολύ καλύτερα τη δουλειά του αλλά και την ελληνική ακτοπλοΐα.
Καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης από τη Νίκαια, ο 59χρονος κ. Μανούσης, παλαιό κομματικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, κάποια στιγμή βρέθηκε στο πλευρό του κ. Σωτήρη Κούβελα στη Θεσσαλονίκη, στα μέσα της δεκαετίας του ’80.
Για πρώτη φορά το όνομα του κ. Μανούση ακούστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 όταν ο κ. Κούβελας εξελέγη δήμαρχος Θεσσαλονίκης για να χρίσει τον στενό συνεργάτη του γενικό γραμματέα του δήμου της συμπρωτεύουσας.
Οι κομματικές μετοχές του κ. Μανούση όμως απογειώθηκαν όταν ο κ. Κούβελας, ακολουθώντας το παράδειγμα του τότε δημάρχου Αθηναίων κ. Μιλτιάδη Εβερτ, αποφάσισε να προχωρήσει στην ίδρυση δημοτικού ραδιοφωνικού σταθμού αρχικά και του δημοτικού τηλεοπτικού σταθμού TV 100 στη συνέχεια.
Κατά την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, ο κ. Κούβελας αναλαμβάνει διάφορα υπουργικά πόστα, μεταξύ των οποίων και υπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος αναλαμβάνει ο κ. Φώτης Μανούσης, ο επί σειρά ετών στενός συνεργάτης και εξ απορρήτων του νέου υπουργού.
Οταν τερματίζεται η υπουργική θητεία του κ. Κούβελα ο κ. Μανούσης προχωρεί στην ίδρυση του τηλεοπτικού σταθμού New Channel στην Αθήνα. Στη Θεσσαλονίκη η ίδρυση του νέου σταθμού από τον κ. Μανούση γίνεται δεκτή με καταγγελίες δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης για την τύχη πολλών μηχανημάτων του δημοτικού τηλεοπτικού σταθμού TV100. Οι καταγγελίες αυτές δεν αποδείχθηκαν ποτέ.
Στα τέλη του 1999 ο κ. Μανούσης πουλά τον τηλεοπτικό σταθμό New Channel στον εκδότη κ. Μιχάλη Ανδρουλιδάκη αντί μερικών δισ. δραχμών. Εκτοτε τα ίχνη του χάνονται για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα για να επανεμφανιστεί γύρω στο 2003 στην ελληνική ακτοπλοΐα, αυτή τη φορά ως ιδιοκτήτης της εταιρείας ΣΑΟΣ με έδρα τη Σαμοθράκη.
Η ΣΑΟΣ είχε ιδρυθεί ως ΕΠΕ το 1975 και με ένα μικρό καράβι επί σειρά ετών συνέδεε τη Σαμοθράκη με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα. Λέγεται ότι ο κ. Μανούσης είχε μετοχές αυτής της μικρής εταιρείας από παλιά.
Οπως αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας «η ΣΑΟΣ το 1999 μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία και ξεκίνησε τη ναυπήγηση του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου ΣΑΟΣ ΙΙ. Το 2001 και όταν η εταιρεία παρουσίασε σοβαρά οικονομικά προβλήματα λόγω του σοβαρού επενδυτικού ανοίγματος της νέας κατασκευής, η οικογένεια του κ. Φώτη Μανούση εισήλθε στην εταιρεία ως στρατηγικός επενδυτής αποκτώντας μεγάλο μερίδιο μετοχών. Ο κ. Μανούσης, επιχειρηματίας και ως τότε δραστηριοποιούμενος κυρίως στον τομέα των μέσων μαζικής ενημέρωσης, σε επενδύσεις ακινήτων και κατασκευές, ανέλαβε το πλήρες management της εταιρείας με τη συνεργασία έμπειρων και δυναμικών στελεχών».
Για μια διετία τουλάχιστον ο κ. Μανούσης «ψάχνει» τη νέα δραστηριότητά του στην ακτοπλοΐα και το όνομά του έρχεται στο προσκήνιο της ακτοπλοϊκής πιάτσας όταν εκεί γύρω στο 2003 εμφανίζεται να προχωρεί σε ένα μπαράζ αγοράς πλοίων.
Εχοντας αναλύσει σωστά τα μελλούμενα «βλέπει» ότι σύντομα η Νέα Δημοκρατία θα είναι κυβέρνηση, κάτι που γίνεται πραγματικότητα το 2004, οπότε και είναι έτοιμος να παίξει το χαρτί της κομματικής του ταυτότητας διεκδικώντας την παρουσία του στις άγονες γραμμές του Ανατολικού Αιγαίου στην αρχή και σε λίγο στις άγονες γραμμές όλου του Αιγαίου.
Πολύ σύντομα εντάσσεται στην κατηγορία των «πρωταθλητών των κρατικών επιχορηγήσεων», μια κατηγορία τα ηνία της οποίας κρατά ο κ. Αγούδημος. Οι επιδοτήσεις που ελάμβανε ο κ. Μανούσης για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ξεπερνούσαν ετησίως τα 8,3 εκατομμύρια ευρώ.
Με τις επιδοτήσεις αυτές ο κ. Μανούσης αγόραζε πλοία τα οποία δρομολογούσε στις άγονες γραμμές για να λάβει νέες επιδοτήσεις και να αγοράσει νέα πλοία. Αυτό όμως δεν του αρκούσε. Ηθελε και κάτι παραπάνω. Ετσι προχωρεί στην εξαγορά της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρείας Γκάλης. Η εταιρεία Γκάλης απορροφά τη ΣΑΟΣ και ακολούθως αλλάζει όνομα και μετονομάζεται σε… ΣΑΟΣ.
Για να αποκομίσει οφέλη από αυτή την κίνηση ο κ. Μανούσης χρειάζεται και άλλα πλοία αλλά και άλλες επιδοτήσεις – και τα χρειάζεται γρήγορα. Μοιραία η επιχειρηματική επιθετικότητά του και η βαθιά ριζωμένη μέσα του πεποίθηση ότι η κομματική του ταυτότητα, οι «πλάτες» του και ο κύκλος του αρκούν για να πάρει αυτό που θέλει τον φέρνουν σε τροχιά σύγκρουσης με άλλες εταιρείες του κλάδου, όπως η Agoudimos Lines του κ. Μάκη Αγούδημου, που και αυτές διεκδικούν μερίδιο από την πίτα της άγονης γραμμής.
Την περίοδο εκείνη επιδοτήσεις άγονης γραμμής έδιναν το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το υπουργείο Αιγαίου. Ο κ. Μανούσης είχε καταφέρει να ελέγχει τη ροή των επιδοτήσεων από το ΥΕΝ, αλλά δεν μπορούσε να πετύχει το ίδιο και στο υπουργείο Αιγαίου, με τον τότε υπουργό Αιγαίου κ. Αριστοτέλη Παυλίδη να ακολουθεί μια άλλη πολιτική στη διανομή του κρατικού χρήματος, η οποία ως φαίνεται δεν του άρεσε.
Οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στην απορρόφηση του δημόσιου χρήματος, άλλοτε διότι μεσολαβούν δικαστικοί αγώνες μεταξύ του κ. Μανούση και άλλων εφοπλιστών της ακτοπλοΐας και άλλοτε διότι τα δύο υπουργεία καθυστερούν να απορροφήσουν από τον κρατικό προϋπολογισμό και να προωθήσουν στις δικαιούχες εταιρείες τις επιδοτήσεις, προκαλούν σωρεία προβλημάτων ρευστότητας στις εταιρείες του κλάδου της ακτοπλοΐας που ζουν από τις επιχορηγήσεις αυτές.
Για τον κ. Μανούση όμως το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο διότι αφενός υπάρχουν πλοία που έρχονται για λογαριασμό της ΣΑΟΣ και απαιτούν ρευστό για να καταστούν ενεργά και αφετέρου η εικόνα που δείχνει η εταιρεία στο Χρηματιστήριο με τις πολύ χαμηλές αποδόσεις προκαλεί ερωτηματικά στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία τελικά αποφασίζει στις 4 Απριλίου 2006 να θέσει τη μετοχή της ΣΑΟΣ σε επιτήρηση – κατάσταση στην οποία βρίσκεται ως σήμερα.
Η ΣΑΟΣ την περίοδο που διανύουμε, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση. Παρά το γεγονός ότι τελικά κέρδισε τον δικαστικό αγώνα κατά της Agoudimos Lines, που τη δικαιώνει και την αναδεικνύει σε μειοδότη για την εξυπηρέτηση των γραμμών Σάμος – Ικαρία – Χίος – Μυτιλήνη – Λήμνος – Καβάλα, το πλοίο που δηλώθηκε ότι θα εκτελέσει το παραπάνω δρομολόγιο παραμένει δεμένο.
Σύμφωνα με όσα λέγονται στην ακτοπλοϊκή αγορά το πλοίο χρειάζεται κάποιες επιπρόσθετες εργασίες τις οποίες ο κ. Μανούσης θέλει να εκτελέσει αλλά δεν βρίσκει πρόθυμους εργολάβους. Εκτός όμως από το πλοίο αυτό, υπάρχει και δεύτερο πλοίο της ΣΑΟΣ δεμένο στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο και αυτό δεν μπορεί να ταξιδέψει διότι χρειάζεται εργασίες συντήρησης, οι οποίες επίσης καθυστερούν να γίνουν.
Οι αντιδράσεις και η αναφορά στον εισαγγελέα
Η στάση που κράτησε ο κ. Μανούσης και ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκε επί μακρόν τα θέματα της εταιρείας του προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του τότε υπουργού Αιγαίου κ. Αριστοτέλη Παυλίδη (φωτογραφία), ο οποίος με μακροσκελή αναφορά του στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές κατηγόρησε τον κ. Μανούση για εκβιασμό. Εκείνος από την πλευρά του κατηγορεί τον πρώην υπουργό ότι δωροδόκησε συνεργάτη του με 1 εκατ. ευρώ.
Αυτή όμως δεν ήταν η πρώτη φορά που ο κ. Μανούσης κατηγορούνταν για ανορθόδοξες μεθόδους άσκησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Πριν από τον κ. Παυλίδη σε ανάλογες καταγγελίες είχε προβεί και ο έπαρχος της Λήμνου από τον Μάρτιο του 2007 κ. Δημήτρης Σάραγκας.
Ο κ. Σάραγκας την περίοδο εκείνη είχε ασκήσει έντονη κριτική στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας κατηγορώντας το ότι προωθεί με φωτογραφικές διαδικασίες τον κ. Μανούση σε άγονη γραμμή του Ανατολικού Αιγαίου όταν οι τοπικές κοινωνίες έχουν ήδη ενημερώσει το ΥΕΝ, διά των εκπροσώπων τους, ότι τα πλοία της ΣΑΟΣ δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις μεταφορικές ανάγκες της εν λόγω γραμμής.
Ο έπαρχος Λήμνου στις τότε καταγγελίες του είχε αναφέρει ότι «ο κ. Μανούσης ψεύδεται» όταν δηλώνει ότι εκείνος (ο έπαρχος) στέλνει στα κρυφά επιστολές στο ΥΕΝ στις οποίες αναφέρεται στην ακαταλληλότητα των πλοίων της ΣΑΟΣ, διότι οι επιστολές όντως εστάλησαν αλλά δεν εστάλησαν στα κρυφά.
«Εχουν πρωτόκολλο, ημερομηνία και την υπογραφή του έπαρχου φαρδιά πλατιά.Συντάχθηκαν δε από κοινού με τους δημάρχους της περιοχής, οι δήμοι των οποίων αντιμετωπίζουν σοβαρά μεταφορικά προβλήματα» αναφέρει ο κ. Σάραγκας στις καταγγελίες του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου