Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2012

Έχουμε 44χιλ κρατικά οχήματα όταν στη Β. Ευρώπη τα κρατικά μετρώνται σε 100αδες, στη δε Σκανδιναβία σε 10δες


Σπατάλη για τα κρατικά αυτοκίνητα

Υπερβολικός ο αριθμός τους αναλογικά με τις ανάγκες της Δημόσιας Διοίκησης
Της Φωτεινης Καλλιρη
H προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να μπει μαχαίρι στον χορό των 320 εκατ. ευρώ που σπαταλώνται ετησίως για τα κρατικά αυτοκίνητα, με εξορθολογισμό των δαπανών, περιορισμό των δικαιούχων και απόσυρση των παλαιών οχημάτων, φαίνεται να βρίσκεται στο σημείο που την άφησε ο πρώην υπουργός Γ. Ραγκούσης. O αριθμός του στόλου που κυκλοφορεί σήμερα παραμένει
απροσδιόριστος, ενώ υπάρχει η τάση στα υψηλά κλιμάκια του κράτους να μην εγκαταλείπουν τη λογική των πολυτελών αυτοκινήτων για τις μετακινήσεις τους.

Η παραίνεση του κ. Αντ. Μανιτάκη προς τους συναδέλφους του, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντα του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, να περιορίσουν τον αριθμό των κρατικών αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν στα απολύτως απαραίτητα μάλλον έπεσε στο κενό... 

Λίγο μετά την επιστολή που έστειλε, δέχθηκε, κατά πληροφορίες, τηλεφωνήματα από κυβερνητικά στελέχη τα οποία του ζητούσαν περισσότερα και υψηλότερου κυβισμού αυτοκίνητα. Με υπερπολυτελές θωρακισμένο κρατικό αυτοκίνητο κυκλοφορεί, εξάλλου, και αρχηγός κόμματος, θέμα που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή με σχετική ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Ιω. Στουρνάρα. 


H ίδια νοοτροπία διαπνέει και την ιεραρχία της διοίκησης: 
υπηρεσιακά αυτοκίνητα οδηγούν πρόσωπα που δεν έχουν αυτό το δικαίωμα. Πρόσωπα που δικαιούνται ένα και μόνο αυτοκίνητο κάνουν χρήση περισσοτέρων. Πλήθη υπηρεσιακών παραγόντων χρησιμοποιούν παράνομα τα κρατικά αυτοκίνητα για να τους μεταφέρουν από την οικία τους στην υπηρεσία ή και για προσωπικές εξυπηρετήσεις των ιδίων και των οικογενειών τους. 

Πολλοί δε, παραλείπουν να φέρουν τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα, 
όπως Διαταγή Πορείας και το Δελτίο Κίνησης.

Mε την εικόνα αυτή για τα περίπου 44.000 κρατικά οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη η ηγεσία του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης. 

Ο αριθμός των αυτοκινήτων είναι μειωμένος σε σχέση με την πρώτη καταγραφή του 2006 (57.000 οχήματα). Παραμένει, ωστόσο, υπερβολικός, αναλογικά με το μέγεθος και τις λειτουργικές ανάγκες της διοίκησης.
Στη Βόρεια Ευρώπη

Την ίδια στιγμή, 
στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης ο κρατικός στόλος μετρείται σε εκατοντάδες, ενώ στις σκανδιναβικές χώρες σε κάποιες δεκάδες οχημάτων.

Tο θέμα των κρατικών αυτοκινήτων και της σπατάλης λόγω της κατάχρησής τους επανέφεραν στο προσκήνιο, τρεις βουλευτές της ΔΗΜΑΡ. 

Σε ερώτησή τους στη Βουλή, μάλιστα, παρατηρούν ότι στην ιστοσελίδα του υπουργείου και ειδικότερα στο τμήμα των «Συχνών απαντήσεων και ερωτήσεων», αναφέρεται μια «παλιά» λίστα εκπροσώπων θεσμικών φορέων οι οποίοι δικαιούνται να «εξυπηρετούνται κατ’ αποκλειστικότητα με υπηρεσιακά αυτοκίνητα των υπηρεσιών τους». 

Στη λίστα αυτή, προφανώς εκ παραδρομής, περιλαμβάνονται, οκτώ χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο ειδικός γραμματέας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, νομάρχες (θεσμός που έχει καταργηθεί), ο διοικητής της ΕΤΒΑ (ανήκει σχεδόν μία δεκαετία στην Τράπεζα Πειραιώς) και άλλοι αξιωματούχοι.


Ας σημειωθεί ότι με απόφαση του πρώην υπουργού κ. Ραγκούση 
έχουν περιοριστεί οι δικαιούχοι κρατικών αυτοκινήτων,
 ενώ κάθε φορέας υποχρεώνεται να διατηρεί μόνο πέντε κρατικά αυτοκίνητα («πλην απολύτως αιτιολογημένων εξαιρέσεων»). 

Με βάση τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2011, στους δρόμους κινούνταν 107 λιγότερα κυβερνητικά αυτοκίνητα (172 από 279), 

ενώ οι δαπάνες για τις επισκευές και τη συντήρησή τους μειώθηκαν από 156.311,14 ευρώ το 2009 σε 47.684,53 ευρώ το 2010, ποσοστό μείωσης 69,5%. 

Η κατανάλωση βενζίνης διαμορφώθηκε από 389.289 λίτρα το 2009 σε 128.020 λίτρα το 2010, μειωμένη επίσης, κατά 67,1%. 

Η προμήθεια από το Δημόσιο επιβατικών κρατικών αυτοκινήτων παλαιάς - συμβατικής τεχνολογίας έχει ανασταλεί μέχρι το τέλος του έτους, με εξαίρεση τα πυροσβεστικά, τα περιπολικά, τα νοσοκομειακά και τα επιβατικά αυτοκίνητα του Λιμενικού Σώματος.
Εικόνες διάλυσης οχημάτων «μάχης»

Η κακή συντήρηση των κρατικών οχημάτων και η έλλειψη, από την άλλη, «μάχιμων» (ασθενοφόρα, περιπολικά) είναι μια κρίσιμη παράμετρος του ζητήματος «υπηρεσιακά αυτοκίνητα».

Εικόνες πλήρους διάλυσης παρουσίαζε το ΕΚΑΒ στην καρδιά του καλοκαιριού, κυρίως σε τουριστικές περιοχές της χώρας, ενώ περιπολικά κυκλοφορούν με προβλήματα, μοτοσικλέτες της ΕΛ.ΑΣ. χωρίς φρένα.

 Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση εγκύου που έπρεπε να μεταφερθεί επειγόντως από τη Σκόπελο στην Αθήνα. 

Το ασθενοφόρο που ανέλαβε να τη μεταφέρει, όπως πληροφορήθηκε η «Κ», κυκλοφορούσε δίχως «να πιάνουν τα φρένα» και χωρίς φώτα, 
κατά δήλωση του οδηγού του. 

Ανάλογη είναι η κατάσταση των περιπολικών, όπου αστυνομικοί αναγκάζονται να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους ή παρακαλούν γνωστούς και φίλους να τους επισκευάσουν τα αυτοκίνητα, για να κινούνται με κάποια σχετική ασφάλεια. 

Δεν είναι τυχαίο ότι τα περισσότερα αυτοκίνητα της Αστυνομίας δεν περνούν ΚΤΕΟ, αφού ο έλεγχος θα «πρόδιδε» την ακαταλληλότητά τους. 

Tα χρήματα που διαθέτει, επίσης, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, σύμφωνα με συνδικαλιστές αστυνομικούς, καλύπτουν μόνο την αλλαγή λαδιού και φίλτρου
 ή τα τακάκια στα φρένα. 

Αν υπάρξει άλλου είδους βλάβη, τα αυτοκίνητα, κυρίως της περιφέρειας, ακινητοποιούνται. Αλλά και η δαπάνη για τα καύσιμα των οχημάτων της αστυνομίας δεν κατανέμεται σωστά, 
όπως παρατηρούσε στην «Κ» έμπειρος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου