Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

Το ερώτημα είναι κατά πόσο μπορεί να ελεγχθεί πραγματικά η ΕΥΠ, από τη στιγμή που η ευθύνη της πλέον ανήκει στον πρωθυπουργό και μόνο [του Δημήτρη Τερζή]

 


 


https://www.efsyn.gr/themata/thema-tis-efsyn/319065_poios-mas-fylaei-apo-toys-fylakes
Το ερώτημα είναι κατά πόσο μπορεί να ελεγχθεί πραγματικά η ΕΥΠ, από τη στιγμή που η ευθύνη της πλέον ανήκει στον πρωθυπουργό και μόνο. Η ΕΥΠ αντί να δραστηριοποιείται στον κρίσιμο τομέα της προστασίας της εθνικής ασφάλειας, έχει επιδοθεί στο να καλύπτει την ολοένα και αυξανόμενη ανασφάλεια του Κ. Μητσοτάκη.

Πριν από λίγες μέρες κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας ένα σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει τροποποιήσεις στον Οργανισμό της ΕΥΠ. 

Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ενεργοποίηση «τοποτηρητών» σε εποπτευόμενους φορείς του Δημοσίου, πέραν των υπουργείων, ενώ επέρχονται αλλαγές σε σχέση με την επιλογή προϊσταμένων υπηρεσιακών μονάδων και προσωπικού. 

Στο ίδιο διάταγμα περιλαμβάνεται και το ΚΕΤΥΑΚ (Κέντρο Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας) με κάποιες δραστηριότητές του. 

Ας δούμε πρώτα απ’ όλα τι είναι το ΚΕΤΥΑΚ.

Εναν χρόνο μετά τις εκλογές και συγκεκριμένα αργά το βράδυ της 9ης Ιουλίου 2020, σε ένα άσχετο νομοσχέδιο η κυβέρνηση φέρνει μια τροπολογία (390-3) με την οποία ανακοίνωνε τη δημιουργία του ΚΕΤΥΑΚ, μια «αυτοτελή υπηρεσία» μέσα στην ήδη αυτοτελή ΕΥΠ που θα υπαγόταν απευθείας στον διοικητή και που το αντικείμενό της περιγραφόταν πολύ γενικά ως υπηρεσία που θα διεξάγει «εφαρμοσμένη έρευνα και θα συνεργάζεται με ερευνητικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού».

Αν μη τι άλλο, αυτή η αυτοτέλεια στην... αυτοτέλεια παραπέμπει στις ρωσικές κούκλες, όπου ανοίγεις μία και μέσα της κρύβεται μια άλλη κ.ο.κ. 

Το ΚΕΤΥΑΚ θα μπορούσε να υπογράφει απόρρητες συμβάσεις με φορείς (χωρίς να διευκρινίζεται αν πρόκειται για αναγνωρισμένα ερευνητικά ιδρύματα) αλλά και φυσικά πρόσωπα, όπως επίσης και ιδιώτες υπό καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας, καθώς, όπως αναφερόταν σχετικά στην τροπολογία, «οι εν λόγω πράξεις δεν δημοσιεύονται στην εφημερίδα της κυβερνήσεως και δεν αναρτώνται στο πρόγραμμα Διαύγεια».

Το πράγμα όμως γινόταν όλο και καλύτερο, καθώς στο επόμενο άρθρο αναφέρεται πως «συστήνεται στην ΕΥΠ ειδικός λογαριασμός με τίτλο “ειδικός λογαριασμός τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας (ΕΛΤΑΚ)” με δικό του ξεχωριστό ΑΦΜ και σφραγίδα, μέσω του οποίου δύνανται να χρηματοδοτούνται προγράμματα και έργα που εκτελούνται από το ΚΕΤΥΑΚ» 

και πως «με κοινή απόφαση του αρμόδιου για τον προϋπολογισμό υπουργού και του διοικητή της ΕΥΠ καθορίζονται τα θέματα που αφορούν στα όργανα διοίκησης και ελέγχου, ο τρόπος ανάληψης και διάθεσης των κονδυλίων» και, για το τέλος, «η απόφαση αυτή είναι απόρρητη και δεν δημοσιεύεται στην εφημερίδα της κυβερνήσεως».

Με το Προεδρικό Διάταγμα 96 του Νοεμβρίου του 2020 το ΚΕΤΥΑΚ αναπτύσσεται κι άλλο. 

Αποκτά δικό του εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και συστήνονται εντός του τέσσερις μονάδες: μία που διαχειρίζεται τον ΕΛΤΑΚ, μία που διαχειρίζεται προγράμματα ΕΣΠΑ και φέρει τον τίτλο «μονάδα στρατηγικής και σχεδιασμού», μία «μονάδα οργανωτικής υποστήριξης» που φροντίζει για τα γραμματειακά και διοικητικά θέματα του ΚΕΤΥΑΚ και μία «μονάδα εφαρμογής δράσεων», η οποία θα ασχολείται με «δράσεις» που δεν αφορούν οικονομικά προγράμματα του ΕΣΠΑ. 

Ταυτόχρονα συστήνεται και μια «επιτροπή τεχνολογικής στρατηγικής» για την οποία το μόνο που μαθαίνουμε είναι πως πρόκειται για μια 4μελή ομάδα χωρίς κανένα άλλο στοιχείο, καθώς όπως είπαμε όλα τελούν υπό καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας.

Στο νέο σχέδιο που κατατέθηκε στο ΣτΕ γίνεται εκ νέου αναφορά στο ΚΕΤΥΑΚ και στη «Μονάδα Διαχείρισης Διεθνών και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων», όπου σύμφωνα με τις αλλαγές που επέρχονται «θα υπάγεται πλέον στις αρμοδιότητές της η διερεύνηση της δυνατότητας απευθείας χρηματοδότησης από Ευρωπαϊκούς και άλλους διεθνείς οργανισμούς, η σύνταξη των σχετικών αιτημάτων χρηματοδότησης, ενώ θα υλοποιεί τις δράσεις αυτές ενεργώντας ως δικαιούχος». 

Κρυφά πάντα. 

Ταυτόχρονα επιφέρει αλλαγές «στην επιλογή και τοποθέτηση προϊσταμένων υπηρεσιακών μονάδων της ΕΥΠ, στη διαδικασία επιλογής και τη συγκρότηση των αρμοδίων επιτροπών και στις ενστάσεις κατά τη διαδικασία των επιλογών προσωπικού».

Χωρίς έλεγχο

Το νομοθετικό πλαίσιο περί την ΕΥΠ καθορίζεται από τον ν. 3649/2008. 

Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 1 στοιχ. γ και δ του εν λόγω νόμου, η ΕΥΠ μπορεί να συλλέγει πληροφορίες, τηρουμένων και των διατάξεων του ν. 3115/2003, όπως κάθε φορά ισχύει, για ζητήματα εθνικής ασφαλείας με διείσδυση, ύστερα από εντολή του Διοικητή της ΕΥΠ και έγκριση του ασκούντος την εποπτεία εισαγγελέα.

Το πρώτο άρθρο του ίδιου νόμου την ορίζει ως «αυτοτελή δημόσια πολιτική υπηρεσία». 

Το γεγονός επίσης ότι δραστηριοποιείται εντός της σύλλογος εργαζομένων τη θέτει στο πλαίσιο του ελέγχου τόσο από τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας όσο και από τους εργαζόμενους στο επίπεδο που ο κάθε θεσμός εκπροσωπεί. 

Το ερώτημα είναι κατά πόσο μπορεί να ελεγχθεί πραγματικά η ΕΥΠ, από τη στιγμή που η ευθύνη της πλέον ανήκει στον πρωθυπουργό και μόνο. 

Ποιος θα λογοδοτήσει εν προκειμένω για τις παρακολουθήσεις συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας των αντιεμβολιαστών και για το φακέλωμά τους την ώρα που δεν προέβησαν σε κάτι παράνομο; 

Ποιος θα λογοδοτήσει για τις παρακολουθήσεις πολιτών που οι πολιτικές και επαγγελματικές δραστηριότητές τους «εμπλέκονται» με το μεταναστευτικό την ώρα που δεν υπάρχει καμία κατηγορία εναντίον τους;

Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο της ΔΕΘ η αξιωματική αντιπολίτευση είχε καταγγείλει την ενεργοποίηση στελεχών της ΕΥΠ για να «καλύψουν» τις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας που είχαν προγραμματιστεί να γίνουν κατά την παρουσία του πρωθυπουργού εκεί. 

Πλέον οι αποδείξεις υπάρχουν. 

Η ΕΥΠ αντί να δραστηριοποιείται στον κρίσιμο τομέα της προστασίας της εθνικής ασφάλειας, έχει επιδοθεί στο να καλύπτει την ολοένα και αυξανόμενη ανασφάλεια του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου