Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020

Ένας χρόνος διακυβέρνησης ΝΔ! Αναχρονισμός, ταξικότητα και βαθιά συντηρητική οπισθοδρόμηση της Κοινωνίας και της Παιδείας!















Του Νεκτάριου Κόρδη, Σε λίγες ημέρες συμπληρώνεται ένας χρόνος διακυβέρνησης ΝΔ μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019. Στις 30 Ιουνίου ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης μιλώντας στο Υπουργικό Συμβούλιο τόνισε ότι: «η ελληνική κοινωνία θα συμφωνήσει ότι σπάνια έχουν γίνει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα αφού φυσά στην Ελλάδα ένας αέρας εθνικής αυτοπεποίθησης και αισιοδοξίας».
Δεν θα διαφωνήσω με τον Κ. Μητσοτάκη ότι σε ένα χρόνο έχουν γίνει τόσο πολλά στην Κοινωνία και την Παιδεία! Οι νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες της κυβέρνησης ΝΔ βρήκαν άμεση εφαρμογή με τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων και την κλιμακούμενη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δημόσιων κοινωνικών αγαθών της Παιδείας, της Υγείας, της Κοινωνικής Ασφάλισης και  του Νερού! 
Η Κυβέρνηση των «αρίστων» εργαλειοποίησε την υγειονομική κρίση για να επιβάλει πρωτοφανή μέτρα που καταστρέφουν το περιβάλλον, την οικονομία και περιορίζουν δημοκρατικά και εργασιακά δικαιώματα! Μόλις πρόσφατα κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις, το οποίο αποτελεί ευθεία επίθεση σε συνταγματικά κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα, που έχουν κερδηθεί με αιματηρούς αγώνες του λαού μας. Αφού πρώτα επανέφερε με ΠΝΠ, εκμεταλλευόμενη την πανδημία, την πολιτική επιστράτευση, ώστε να περιορίσει το δικαίωμα στην απεργία, τώρα προσπαθεί να συρρικνώσει και το δικαίωμα του συνέρχεσθαι!
Στον τομέα της Παιδείας, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας –ένα χρόνο τώρα-  έχει ένα διπλό συγκεκριμένο στόχο:
  • Υλοποιώντας τη δέσμευση Μητσοτάκη προσπαθεί να καταργήσει όλους τους νόμους Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου, δηλαδή όλες τις κατακτήσεις των εκπαιδευτικών τα τελευταία 4 χρόνια! Εξάλλου «το ρολόι της εκπαίδευσης πρέπει να επιστρέψει στην περίοδο 2010-2014» για «να ξαναχτιστεί αυτό που γκρεμίστηκε» από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, «αφού οι δυνάμεις της αντιμεταρρύθμισης καιροφυλακτούν και ανασυντάσσονται». Είναι ξεκάθαρο ότι θέλουν να εφαρμόσουν ξανά όλα όσα οι εκπαιδευτικοί μάτωσαν μέχρι να ανατρέψουν.  Γιατί ακριβώς βίωσαν στο πετσί τους αυτές τις αντιεκπαιδευτικές αποτυχημένες πολιτικές όταν  κυβερνούσε η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ! Ήρθαν αντιμέτωποι με το κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις χιλιάδων σχολείων, την αξιολόγηση-χειραγώγηση, τη μισθολογική και βαθμολογική καθήλωση, το Πειθαρχικό της αυθαιρεσίας, την αυτοδίκαιη αργία, τις υποχρεωτικές μετατάξεις και μεταθέσεις, την επιστράτευση απεργών, τον αυταρχισμό στα σχολεία, τη συρρίκνωση εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, την αδιοριστία, τους μισθούς πείνας, την αύξηση διδακτικών ωρών και αριθμού μαθητών ανά τμήμα, τη διάλυση της ΤΕΕ και την παραχώρηση σε ιδιώτες τομέων – ειδικοτήτων της, τη μεταφορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης  στο υπουργείο …Εμπορίου και τις απολύσεις εκπαιδευτικών!

  • Παράλληλα η Κ. Κεραμέως  διακηρύσσει –σε κάθε ευκαιρία-  την εφαρμογή του προγράμματος της ΝΔ στην Παιδεία, επικαλούμενη μάλιστα και την έγκριση που δόθηκε από την πλειοψηφία του ελληνικού λαού! Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με ακραία νεοφιλελεύθερο πρόσημο και με απροκάλυπτο στόχο τη μετάλλαξη της δημόσιας εκπαίδευσης από προσβάσιμο σε όλους κοινωνικό αγαθό, σε αγοραίο είδος που θα διαμορφώνεται και θα εξαρτάται από την αγορά και τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Οι επιχειρηματικές προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για ένα σχολείο που θα παράγει επενδυτές-πελάτες και όχι μαθητές και ένα πανεπιστήμιο στις ανάγκες των λίγων και εκλεκτών παιδιών των πλούσιων οικογενειών, επιβεβαιώνει το νεοφιλελεύθερο και ελιτίστικο όραμα της Νέας Δημοκρατίας για τον ευρύτερο μετασχηματισμό της Δημόσιας και Δωρεάν εκπαίδευσης, σε ένα σύστημα Ιδιωτικό και επί πληρωμή που θα αποκλείει φυσικά τους μη προνομιούχους! Λέξεις όπως  αναβάθμιση, ισότητα, ποιότητα, ελευθερία, καινοτομία, αυτονομία, αριστεία, τις βρίσκουμε μπροστά μας – ένα χρόνο τώρα- μόνο που διαστρέφονται και χάνουν το αληθινό τους νόημα!
Μια απλή απαρίθμηση των σημαντικότερων γεγονότων στην Παιδεία επιβεβαιώνει τη διπλή της στόχευση:
  1. Οι προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης ΝΔ τον Ιούλιο του 2019, ανέδειξαν μια πολιτική προσανατολισμένη στο Θατσερικού τύπου εκπαιδευτικό μοντέλο, στο «σχολείο της αγοράς»  Πίσω από την εξαγγελία για το «σχολείο της εξωστρέφειας», κρύβεται η πρόθεση για την παράδοσή του στην ιδιωτική χρηματοδότηση και την εργαλειοποίηση της γνώσης για την ικανοποίηση των αναγκών της αγοράς εργασίας και όχι τη μόρφωση των μαθητών/τριών.
  2. Μέσα στην ίδια λογική, ένα ακραία ταξικό μέτρο ήταν η αναστολή λειτουργίας με απόφαση της κ. Κεραμέως των 65 Διετών Προγραμμάτων Σπουδών σε 14 Πανεπιστήμια για 1500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ, την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση της ΝΔ χρηματοδοτούσε με 2 εκατομμύρια ευρώ την ιδιωτική θεολογική σχολή της Βοστώνης, που ερευνάται για οικονομικές ατασθαλίες! Τα χρήματα αυτά ήταν τα κονδύλι που θα επαρκούσε για τη λειτουργία των προγραμμάτων αυτών…
  3. Παράλληλα μια από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης της ΝΔ, ήταν η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, μετά τη μεθοδευμένη προπαγάνδα απαξίωσης των Δημόσιων Πανεπιστήμιων ως «χώρων ανομίας». Μέσα στα πλαίσια του δόγματος «νόμος και τάξη» αλλά και με τη λογική της υπονόμευσης του κύρους της Δημόσιας Εκπαίδευσης, δε δίστασαν να ακυρώσουν μια κορυφαία κατάκτηση για κάθε δημοκρατικό πολίτη! Και επειδή το κράτος έχει συνέχεια… η χρονιά ολοκληρώνεται με την αυστηροποίηση των μαθητικών ποινών, την αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών των μαθητών και φυσικά τη λειτουργία των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα για αλλοδαπούς μόνο(;) φοιτητές! Το «φιλέτο» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι εξάλλου πολύ κερδοφόρο…
  4. Την ίδια στιγμή είχαμε την κατάργηση των «πράσινων σχολών». Πρόκειται για σχολές με μικρό αριθμό υποψηφίων, στις οποίες οι υποψήφιοι μπορούσαν να περάσουν με ελεύθερη πρόσβαση χωρίς τη δοκιμασία των πανελληνίων και άρα χωρίς την ψυχολογική και οικονομική επιβάρυνση των ιδίων και των οικογενειών τους! Ανεστάλη επίσης, η λειτουργία της  Νομικής Πάτρας μαζί με άλλα 37 πανεπιστημιακά τμήματα! Στις αρχές του 2020 με μια απίστευτη τροπολογία, δόθηκε η δυνατότητα στους αποφοίτους ιδιωτικών κολλεγίων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής, να αναγνωρίζονται ισότιμα των ελληνικών ΑΕΙ, όχι μόνο εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας, όπως ίσχυε ως τώρα, αλλά ακόμα και αν διαθέτουν αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων! Με ποικίλους τρόπους η Κυβέρνηση της ΝΔ, προσπαθεί να προωθήσει μια από τις ιδεοληπτικές εμμονές της που είναι η κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος!
  5. Μην ξεχνάμε ότι στα επόμενα νομοσχέδια αναμένεται η καθιέρωση ελάχιστης βάσης του 10 για είσοδο στα Πανεπιστήμια, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στις σχολές να ορίζουν οι ίδιες την ελάχιστη βάση εισαγωγής σε αυτές, ακόμα και με βαθμό πάνω από 10! Την ώρα λοιπόν που οι μαθητές και οι μαθήτριες –μέσα από ένα σκληρό εξετασιοκεντρικό σύστημα- θα θεωρούνται ανεπαρκείς για την εισαγωγή στα Δημόσια ΑΕΙ, θα θωρούνται επαρκείς για τα ιδιωτικά κολλέγια στα οποία δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση φοίτησης, πέρα από την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας ! Τόσο απλά…
  6. Σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μιλούσε για την επανίδρυση των Πρότυπων Σχολείων «αριστείας» για λίγους και εκλεκτούς, που καμιά σχέση δεν έχει με την συνολική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης! Πολύ γρήγορα η Ελληνική Κοινωνία αντιλήφθηκε πώς εφαρμόστηκε το ιδεολόγημα της αριστείας, από το επιτελικό κράτος του Κ. Μητσοτάκη στον κρατικό μηχανισμό, τα Νοσοκομεία και τους  Οργανισμούς! Με το ν. 4692/20 θα λειτουργήσουν 28 Πρότυπα και 24 Πειραματικά από την επόμενη σχολική χρονιά. Παράλληλα έχουμε εξαγγελίες για Πρότυπα ΕΠΑΛ και Πειραματικά ΙΕΚ! Πέρα από τις ιδεοληπτικές και εμμονικές δηλώσεις συνεπώς, είναι ξεκάθαρο ότι αυτό που χρειάζεται η Δημόσια Εκπαίδευση είναι η γενναία αύξηση των δαπανών, η άμεση κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, τα αντισταθμιστικά προγράμματα στήριξης των αδύναμων μαθητών και τελικά η διασφάλιση όλων εκείνων των προϋποθέσεων (εργασιακών, οικονομικών, κοινωνικών) ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έργο τους σε όποιο τύπο σχολείου και αν υπηρετούν! 
  7. Και πάμε στην έξαρση της  Υγειονομικής Πανδημίας! Δυστυχώς, η κρίση αυτή σε μεγάλο βαθμό επηρέασε και τη λειτουργία του σχολείου και έβαλε σοβαρούς περιορισμούς στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές και τις μαθήτριες στηρίζοντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία με όποια μέσα διαθέταμε και με πολύ σκληρές προσπάθειες, προκειμένου να ξεπεραστούν όχι μόνο τα εκπαιδευτικά εμπόδια της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, αλλά και οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες του εγκλεισμού. Το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να επιβάλει «τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος» μέσα στην τάξη συναντώντας την καθολική αντίδραση του εκπαιδευτικού κινήματος για να ανακρούσει –προσωρινά- πρύμναν… Φαίνεται πως αγνοεί τις σοβαρές κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες από τα νοικοκυριά, τις ελλείψεις των σχολείων σε τεχνολογικό εξοπλισμό, τον υπαρκτό  κίνδυνο διαρροής για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, και φυσικά ότι η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη δε στηρίζεται στη μετωπική διδασκαλία αλλά στην ομαδοσυνεργατική, τη διερευνητική, τη βιωματική και τη συμμετοχική με κυρίαρχο το διάλογο! Η παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικού και μαθητών είναι μια αναντικατάστατη σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας και όχι μια ψευδοακαδημαϊκού τύπου διάλεξη στην οποία οι εκπαιδευτικοί σαν γελοίες καρικατούρες θα ανοιγοκλείνουν κάμερες και μικρόφωνα! 
  8. Η ψήφιση του ν. 4692/2020 –παρά την καθολική αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας- δρομολόγησε μια τραγική οπισθοδρόμηση με αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις, οι οποίες ορθώνουν  εμπόδια στη μόρφωση της νέας γενιάς, διογκώνουν τους ταξικούς φραγμούς στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια και χτυπούν εσωτερικές δημοκρατικές διαδικασίες του εκπαιδευτικού κόσμου. Μέσα στο σκηνικό αυτό επανέρχεται η εσωτερική και εξωτερική τιμωρητική αξιολόγηση για σχολεία και εκπαιδευτικούς με στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων, την ένταση του ανταγωνισμού και τελικά τη χειραγώγηση και τον έλεγχο των εκπαιδευτικών!
  9. Οι δρομολογημένοι 4500 διορισμοί στην Ειδική Αγωγή δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη για τους 3500 εκπαιδευτικούς. Την ίδια στιγμή οι διακηρύξεις για την υλοποίηση των 5250 διορισμών στη Γενική Εκπαίδευση εντός του 2020, απομακρύνονται όλο και περισσότερο με την επίκληση της σοβαρής οικονομικής ύφεσης που προκάλεσε η Πανδημία! Οι 43.000 φετινές προσλήψεις αναπληρωτών, μαρτυρούν τα τεράστια κενά που έχει προκαλέσει η μακροχρόνια αδιοριστία! Η επόμενη σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με το διετή και τριετή αποκλεισμό για τους αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται! Παράλληλα η αύξηση τους αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, οι αλλαγές στα προγράμματα και η αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για κάλυψη κενών στα σχολεία απομακρυσμένων περιοχών, θα οδηγήσει-άμεσα- σε δραματική μείωση των προσλήψεων!
  10. Η έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού και η πρωτοφανής άγνοια της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά με τα νέα ωρολόγια προγράμματα σε Γυμνάσια και Λύκεια. Η Κυβέρνηση  οραματίζεται ένα αποστεωμένο από κάθε έννοια έρευνας, τέχνης και κοινωνικών επιστημών σχολείο, που θα αποτελεί ένα ασφυκτικό εξεταστικό κέντρο, προθάλαμο των Πανεπιστημίων! Την ώρα που αναμένεται το νομοσχέδιο για την «αναβάθμιση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η κυβέρνηση της ΝΔ, που το 2013 έθεσε σε διαθεσιμότητα 2500 εκπαιδευτικούς, συνεχίζει μεθοδικά τον εξοστρακισμό ειδικοτήτων από το δημόσιο σχολείο με στόχο τη μείωση του κόστους της ήδη υποχρηματοδοτούμενης εκπαίδευσης και την υλοποίηση του οράματός της για το σχολείο της αγοράς στο οποίο οι παιδαγωγικές επιταγές, τα συνταγματικά δικαιώματα, οι ανάγκες των μαθητών και η επαγγελματική αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών περιττεύουν.!
Είναι προφανές ότι μέλημα της Κυβέρνησης ΝΔ είναι η επιστροφή στη σκοτεινή «κανονικότητα του 2010-2014. Να τους θυμίσουμε με κάθε ευκαιρία ότι η Ιστορία δε γυρίζει πίσω! Ένα ισχυρό πανεκπαιδευτικό και κοινωνικό μέτωπο θα γίνει ανάχωμα στην επέλαση του νεοφιλελευθερισμού που αποδομεί μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα, ιδιωτικοποιεί και διαλύει το δημόσιο σχολείο συνεχίζοντας αταλάντευτα τους αγώνες για την προάσπιση του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας και για την οικοδόμηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος δημόσιου, δωρεάν και δημοκρατικού, ενός πραγματικά ποιοτικού σχολείου που θα προσφέρει ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά και  θα παραμένει ανοιχτό στις ανάγκες όλων των μαθητών/τριών του και της κοινωνίας!
Αθήνα 2/7/2020
Νεκτάριος Κορδής 
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕΔεν θα διαφωνήσω με τον Κ. Μητσοτάκη ότι σε ένα χρόνο έχουν γίνει τόσο πολλά στην Κοινωνία και την Παιδεία! Οι νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες της κυβέρνησης ΝΔ βρήκαν άμεση εφαρμογή με τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων και την κλιμακούμενη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δημόσιων κοινωνικών αγαθών της Παιδείας, της Υγείας, της Κοινωνικής Ασφάλισης και  του Νερού! 
Η Κυβέρνηση των «αρίστων» εργαλειοποίησε την υγειονομική κρίση για να επιβάλει πρωτοφανή μέτρα που καταστρέφουν το περιβάλλον, την οικονομία και περιορίζουν δημοκρατικά και εργασιακά δικαιώματα! Μόλις πρόσφατα κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις, το οποίο αποτελεί ευθεία επίθεση σε συνταγματικά κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα, που έχουν κερδηθεί με αιματηρούς αγώνες του λαού μας. Αφού πρώτα επανέφερε με ΠΝΠ, εκμεταλλευόμενη την πανδημία, την πολιτική επιστράτευση, ώστε να περιορίσει το δικαίωμα στην απεργία, τώρα προσπαθεί να συρρικνώσει και το δικαίωμα του συνέρχεσθαι!
Στον τομέα της Παιδείας, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας –ένα χρόνο τώρα-  έχει ένα διπλό συγκεκριμένο στόχο:
  • Υλοποιώντας τη δέσμευση Μητσοτάκη προσπαθεί να καταργήσει όλους τους νόμους Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου, δηλαδή όλες τις κατακτήσεις των εκπαιδευτικών τα τελευταία 4 χρόνια! Εξάλλου «το ρολόι της εκπαίδευσης πρέπει να επιστρέψει στην περίοδο 2010-2014» για «να ξαναχτιστεί αυτό που γκρεμίστηκε» από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, «αφού οι δυνάμεις της αντιμεταρρύθμισης καιροφυλακτούν και ανασυντάσσονται». Είναι ξεκάθαρο ότι θέλουν να εφαρμόσουν ξανά όλα όσα οι εκπαιδευτικοί μάτωσαν μέχρι να ανατρέψουν.  Γιατί ακριβώς βίωσαν στο πετσί τους αυτές τις αντιεκπαιδευτικές αποτυχημένες πολιτικές όταν  κυβερνούσε η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ! Ήρθαν αντιμέτωποι με το κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις χιλιάδων σχολείων, την αξιολόγηση-χειραγώγηση, τη μισθολογική και βαθμολογική καθήλωση, το Πειθαρχικό της αυθαιρεσίας, την αυτοδίκαιη αργία, τις υποχρεωτικές μετατάξεις και μεταθέσεις, την επιστράτευση απεργών, τον αυταρχισμό στα σχολεία, τη συρρίκνωση εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, την αδιοριστία, τους μισθούς πείνας, την αύξηση διδακτικών ωρών και αριθμού μαθητών ανά τμήμα, τη διάλυση της ΤΕΕ και την παραχώρηση σε ιδιώτες τομέων – ειδικοτήτων της, τη μεταφορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης  στο υπουργείο …Εμπορίου και τις απολύσεις εκπαιδευτικών!

  • Παράλληλα η Κ. Κεραμέως  διακηρύσσει –σε κάθε ευκαιρία-  την εφαρμογή του προγράμματος της ΝΔ στην Παιδεία, επικαλούμενη μάλιστα και την έγκριση που δόθηκε από την πλειοψηφία του ελληνικού λαού! Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με ακραία νεοφιλελεύθερο πρόσημο και με απροκάλυπτο στόχο τη μετάλλαξη της δημόσιας εκπαίδευσης από προσβάσιμο σε όλους κοινωνικό αγαθό, σε αγοραίο είδος που θα διαμορφώνεται και θα εξαρτάται από την αγορά και τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Οι επιχειρηματικές προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για ένα σχολείο που θα παράγει επενδυτές-πελάτες και όχι μαθητές και ένα πανεπιστήμιο στις ανάγκες των λίγων και εκλεκτών παιδιών των πλούσιων οικογενειών, επιβεβαιώνει το νεοφιλελεύθερο και ελιτίστικο όραμα της Νέας Δημοκρατίας για τον ευρύτερο μετασχηματισμό της Δημόσιας και Δωρεάν εκπαίδευσης, σε ένα σύστημα Ιδιωτικό και επί πληρωμή που θα αποκλείει φυσικά τους μη προνομιούχους! Λέξεις όπως  αναβάθμιση, ισότητα, ποιότητα, ελευθερία, καινοτομία, αυτονομία, αριστεία, τις βρίσκουμε μπροστά μας – ένα χρόνο τώρα- μόνο που διαστρέφονται και χάνουν το αληθινό τους νόημα!
Μια απλή απαρίθμηση των σημαντικότερων γεγονότων στην Παιδεία επιβεβαιώνει τη διπλή της στόχευση:
  1. Οι προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης ΝΔ τον Ιούλιο του 2019, ανέδειξαν μια πολιτική προσανατολισμένη στο Θατσερικού τύπου εκπαιδευτικό μοντέλο, στο «σχολείο της αγοράς»  Πίσω από την εξαγγελία για το «σχολείο της εξωστρέφειας», κρύβεται η πρόθεση για την παράδοσή του στην ιδιωτική χρηματοδότηση και την εργαλειοποίηση της γνώσης για την ικανοποίηση των αναγκών της αγοράς εργασίας και όχι τη μόρφωση των μαθητών/τριών.
  2. Μέσα στην ίδια λογική, ένα ακραία ταξικό μέτρο ήταν η αναστολή λειτουργίας με απόφαση της κ. Κεραμέως των 65 Διετών Προγραμμάτων Σπουδών σε 14 Πανεπιστήμια για 1500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ, την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση της ΝΔ χρηματοδοτούσε με 2 εκατομμύρια ευρώ την ιδιωτική θεολογική σχολή της Βοστώνης, που ερευνάται για οικονομικές ατασθαλίες! Τα χρήματα αυτά ήταν τα κονδύλι που θα επαρκούσε για τη λειτουργία των προγραμμάτων αυτών…
  3. Παράλληλα μια από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης της ΝΔ, ήταν η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, μετά τη μεθοδευμένη προπαγάνδα απαξίωσης των Δημόσιων Πανεπιστήμιων ως «χώρων ανομίας». Μέσα στα πλαίσια του δόγματος «νόμος και τάξη» αλλά και με τη λογική της υπονόμευσης του κύρους της Δημόσιας Εκπαίδευσης, δε δίστασαν να ακυρώσουν μια κορυφαία κατάκτηση για κάθε δημοκρατικό πολίτη! Και επειδή το κράτος έχει συνέχεια… η χρονιά ολοκληρώνεται με την αυστηροποίηση των μαθητικών ποινών, την αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών των μαθητών και φυσικά τη λειτουργία των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα για αλλοδαπούς μόνο(;) φοιτητές! Το «φιλέτο» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι εξάλλου πολύ κερδοφόρο…
  4. Την ίδια στιγμή είχαμε την κατάργηση των «πράσινων σχολών». Πρόκειται για σχολές με μικρό αριθμό υποψηφίων, στις οποίες οι υποψήφιοι μπορούσαν να περάσουν με ελεύθερη πρόσβαση χωρίς τη δοκιμασία των πανελληνίων και άρα χωρίς την ψυχολογική και οικονομική επιβάρυνση των ιδίων και των οικογενειών τους! Ανεστάλη επίσης, η λειτουργία της  Νομικής Πάτρας μαζί με άλλα 37 πανεπιστημιακά τμήματα! Στις αρχές του 2020 με μια απίστευτη τροπολογία, δόθηκε η δυνατότητα στους αποφοίτους ιδιωτικών κολλεγίων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής, να αναγνωρίζονται ισότιμα των ελληνικών ΑΕΙ, όχι μόνο εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας, όπως ίσχυε ως τώρα, αλλά ακόμα και αν διαθέτουν αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων! Με ποικίλους τρόπους η Κυβέρνηση της ΝΔ, προσπαθεί να προωθήσει μια από τις ιδεοληπτικές εμμονές της που είναι η κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος!
  5. Μην ξεχνάμε ότι στα επόμενα νομοσχέδια αναμένεται η καθιέρωση ελάχιστης βάσης του 10 για είσοδο στα Πανεπιστήμια, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στις σχολές να ορίζουν οι ίδιες την ελάχιστη βάση εισαγωγής σε αυτές, ακόμα και με βαθμό πάνω από 10! Την ώρα λοιπόν που οι μαθητές και οι μαθήτριες –μέσα από ένα σκληρό εξετασιοκεντρικό σύστημα- θα θεωρούνται ανεπαρκείς για την εισαγωγή στα Δημόσια ΑΕΙ, θα θωρούνται επαρκείς για τα ιδιωτικά κολλέγια στα οποία δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση φοίτησης, πέρα από την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας ! Τόσο απλά…
  6. Σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μιλούσε για την επανίδρυση των Πρότυπων Σχολείων «αριστείας» για λίγους και εκλεκτούς, που καμιά σχέση δεν έχει με την συνολική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης! Πολύ γρήγορα η Ελληνική Κοινωνία αντιλήφθηκε πώς εφαρμόστηκε το ιδεολόγημα της αριστείας, από το επιτελικό κράτος του Κ. Μητσοτάκη στον κρατικό μηχανισμό, τα Νοσοκομεία και τους  Οργανισμούς! Με το ν. 4692/20 θα λειτουργήσουν 28 Πρότυπα και 24 Πειραματικά από την επόμενη σχολική χρονιά. Παράλληλα έχουμε εξαγγελίες για Πρότυπα ΕΠΑΛ και Πειραματικά ΙΕΚ! Πέρα από τις ιδεοληπτικές και εμμονικές δηλώσεις συνεπώς, είναι ξεκάθαρο ότι αυτό που χρειάζεται η Δημόσια Εκπαίδευση είναι η γενναία αύξηση των δαπανών, η άμεση κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, τα αντισταθμιστικά προγράμματα στήριξης των αδύναμων μαθητών και τελικά η διασφάλιση όλων εκείνων των προϋποθέσεων (εργασιακών, οικονομικών, κοινωνικών) ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έργο τους σε όποιο τύπο σχολείου και αν υπηρετούν! 
  7. Και πάμε στην έξαρση της  Υγειονομικής Πανδημίας! Δυστυχώς, η κρίση αυτή σε μεγάλο βαθμό επηρέασε και τη λειτουργία του σχολείου και έβαλε σοβαρούς περιορισμούς στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές και τις μαθήτριες στηρίζοντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία με όποια μέσα διαθέταμε και με πολύ σκληρές προσπάθειες, προκειμένου να ξεπεραστούν όχι μόνο τα εκπαιδευτικά εμπόδια της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, αλλά και οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες του εγκλεισμού. Το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να επιβάλει «τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος» μέσα στην τάξη συναντώντας την καθολική αντίδραση του εκπαιδευτικού κινήματος για να ανακρούσει –προσωρινά- πρύμναν… Φαίνεται πως αγνοεί τις σοβαρές κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες από τα νοικοκυριά, τις ελλείψεις των σχολείων σε τεχνολογικό εξοπλισμό, τον υπαρκτό  κίνδυνο διαρροής για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, και φυσικά ότι η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη δε στηρίζεται στη μετωπική διδασκαλία αλλά στην ομαδοσυνεργατική, τη διερευνητική, τη βιωματική και τη συμμετοχική με κυρίαρχο το διάλογο! Η παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικού και μαθητών είναι μια αναντικατάστατη σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας και όχι μια ψευδοακαδημαϊκού τύπου διάλεξη στην οποία οι εκπαιδευτικοί σαν γελοίες καρικατούρες θα ανοιγοκλείνουν κάμερες και μικρόφωνα! 
  8. Η ψήφιση του ν. 4692/2020 –παρά την καθολική αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας- δρομολόγησε μια τραγική οπισθοδρόμηση με αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις, οι οποίες ορθώνουν  εμπόδια στη μόρφωση της νέας γενιάς, διογκώνουν τους ταξικούς φραγμούς στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια και χτυπούν εσωτερικές δημοκρατικές διαδικασίες του εκπαιδευτικού κόσμου. Μέσα στο σκηνικό αυτό επανέρχεται η εσωτερική και εξωτερική τιμωρητική αξιολόγηση για σχολεία και εκπαιδευτικούς με στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων, την ένταση του ανταγωνισμού και τελικά τη χειραγώγηση και τον έλεγχο των εκπαιδευτικών!
  9. Οι δρομολογημένοι 4500 διορισμοί στην Ειδική Αγωγή δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη για τους 3500 εκπαιδευτικούς. Την ίδια στιγμή οι διακηρύξεις για την υλοποίηση των 5250 διορισμών στη Γενική Εκπαίδευση εντός του 2020, απομακρύνονται όλο και περισσότερο με την επίκληση της σοβαρής οικονομικής ύφεσης που προκάλεσε η Πανδημία! Οι 43.000 φετινές προσλήψεις αναπληρωτών, μαρτυρούν τα τεράστια κενά που έχει προκαλέσει η μακροχρόνια αδιοριστία! Η επόμενη σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με το διετή και τριετή αποκλεισμό για τους αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται! Παράλληλα η αύξηση τους αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, οι αλλαγές στα προγράμματα και η αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για κάλυψη κενών στα σχολεία απομακρυσμένων περιοχών, θα οδηγήσει-άμεσα- σε δραματική μείωση των προσλήψεων!
  10. Η έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού και η πρωτοφανής άγνοια της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά με τα νέα ωρολόγια προγράμματα σε Γυμνάσια και Λύκεια. Η Κυβέρνηση  οραματίζεται ένα αποστεωμένο από κάθε έννοια έρευνας, τέχνης και κοινωνικών επιστημών σχολείο, που θα αποτελεί ένα ασφυκτικό εξεταστικό κέντρο, προθάλαμο των Πανεπιστημίων! Την ώρα που αναμένεται το νομοσχέδιο για την «αναβάθμιση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η κυβέρνηση της ΝΔ, που το 2013 έθεσε σε διαθεσιμότητα 2500 εκπαιδευτικούς, συνεχίζει μεθοδικά τον εξοστρακισμό ειδικοτήτων από το δημόσιο σχολείο με στόχο τη μείωση του κόστους της ήδη υποχρηματοδοτούμενης εκπαίδευσης και την υλοποίηση του οράματός της για το σχολείο της αγοράς στο οποίο οι παιδαγωγικές επιταγές, τα συνταγματικά δικαιώματα, οι ανάγκες των μαθητών και η επαγγελματική αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών περιττεύουν.!
Είναι προφανές ότι μέλημα της Κυβέρνησης ΝΔ είναι η επιστροφή στη σκοτεινή «κανονικότητα του 2010-2014. Να τους θυμίσουμε με κάθε ευκαιρία ότι η Ιστορία δε γυρίζει πίσω! Ένα ισχυρό πανεκπαιδευτικό και κοινωνικό μέτωπο θα γίνει ανάχωμα στην επέλαση του νεοφιλελευθερισμού που αποδομεί μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα, ιδιωτικοποιεί και διαλύει το δημόσιο σχολείο συνεχίζοντας αταλάντευτα τους αγώνες για την προάσπιση του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας και για την οικοδόμηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος δημόσιου, δωρεάν και δημοκρατικού, ενός πραγματικά ποιοτικού σχολείου που θα προσφέρει ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά και  θα παραμένει ανοιχτό στις ανάγκες όλων των μαθητών/τριών του και της κοινωνίας!
Αθήνα 2/7/2020
Νεκτάριος Κορδής 
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου