Τετάρτη, 12 Απριλίου 2017

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου Θεωρεί την Documenta Έργο Ναζιστών και Βρίσκεται Εκτός Πραγματικότητας












«ΔΕΝ είναι ένα πολιτιστικό γεγονός. Είναι μια ωμή απόβαση στη χώρα».
«Αν δεν είχαμε την τύχη να τη φιλοξενούμε, θα έπρεπε να την εφεύρουμε», μου είπε πρόσφατα για την Documenta14 ένας φίλος που τυγχάνει να είναι ένας εξαιρετικός Αθηναίος καλλιτέχνης. Πράγματι, είναι εύκολο να καταλάβει ένα όχι και τόσο εξοικειωμένο κοινό με την τέχνη, ότι η Documenta -με την πληθώρα εικαστικών δρωμένων που προσφέρει στη φτωχή καλλιτεχνικά Αθήνα- προκαλεί διάφορες συζητήσεις στους θεατές και παράγει γόνιμο διάλογο. Κοινώς, τσακωνόμαστε για την τέχνη. Αυτός είναι ο σκοπός της τέχνης. Και η Documenta14, τον έχει ήδη κατακτήσει.
Δεν είναι εξίσου χαρούμενη η Ζωή Κωνσταντοπούλου, που με ανάρτησή της στο Facebook, παρομοίασε τη διοργάνωση της έκθεσης διεθνούς κύρους, με την εισβολή της ναζιστικής Γερμανίας στην Ελλάδα, χαρακτηρίζοντας μάλιστα καλλιτεχνικές δημιουργίες που προβάλλονται στην έκθεση ως «έργα νοσταλγών του Χίτλερ». Κάνοντας αναφορές στις πολεμικές αποζημιώσεις, την «υποταγή» της κυβέρνησης και το «κτήνος» των μνημονίων, η πρώην πρόεδρος της Βουλής είπε ότι «η Έκθεση Documenta ΔΕΝ είναι ένα πολιτιστικό γεγονός. Είναι μια ωμή απόβαση στη χώρα από εκείνους που διεκδικούν το ακριβώς αντίθετο από αυτό που υποκριτικά είπε ο Στάινμάγερ: το ιστορικό ξέπλυμα και την ηθική νομιμοποίηση των εγκλημάτων του Τρίτου Ράιχ και την επανάληψή τους με άλλα μέσα. Δεν είναι μόνο η Γερμανία. Είναι ένα ολόκληρο γερμανοκρατούμενο κι εκφασισμένο σύστημα, η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και τα διαθέσιμα υποστηλώματα από όλα τα κράτη-μέλη. Το ότι επιλέγεται η χώρα μας κι ο λαός μας ως πρώτο θύμα και πρώτο πεδίο βολής είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ιστορία Αγώνα και Αντίστασης αυτού του μικρού και τόσο μεγάλου λαού».
Για να υποστηρίξει την παραπάνω θέση της, η Ζωή Κωνσταντοπούλου αναρτά στο ποστ της μία φωτογραφία από τη σειρά έργων των Αμερικανών εικαστικών David McDermott και Peter McGough, με τίτλο «Ο Χίτλερ και οι ομοφυλόφιλοι». Είναι όμως στα αλήθεια Ναζί και ήρθαν στην Ελλάδα για φασιστική προπαγάνδα; Ακριβώς το αντίθετο. Με αυτά τα έργα, οι δύο καλλιτέχνες, επιχειρούν να αποκαλύψουν το πραγματικό πρόσωπο του Χίτλερ που κρυβόταν πίσω από την ναζιστική προπαγάνδα. Προσπαθούν να τον αναιρέσουν πολιτικά, ιδεολογικά και ιστορικά, δημιουργώντας εικόνες και πορτρέτα του δικτάτορα, όπου πάνω αναγράφονται τα ονόματα και οι ημερομηνίες θανάτου ομοφυλόφιλων που έχασαν τη ζωή τους από το ναζιστικό καθεστώς. Μαζί με τους Εβραίους, τους Τσιγγάνους και τους κομμουνιστές, οι ομοφυλόφιλοι πολεμήθηκαν βίαια από τους Ναζί, αφού η ναζιστική ηγεσία θεωρούσε ότι «παρέκκλιναν κοινωνικά» και ως εκ τούτου έπρεπε να εξοντωθούν και να αποβληθούν από την κοινωνία της αρείας φυλής. Με αυτό τον τρόπο, οι David McDermott και Peter McGough απονέμουν φόρο τιμής στους ομοφυλόφιλους που έπεσαν θύματα της ναζιστικής θηριωδείας αποδομώντας τον υπαίτιο των εγκλημάτων μίσους, Αδόλφο Χίτλερ.
Εκτός από την πλήρη άγνοια για την έκθεση των δύο καλλιτεχνών, είναι ενδιαφέρον ότι η ενοχοποίηση της τέχνης και ο χαρακτηρισμός καλλιτεχνών ως «ναζιστών ή κομμουνιστών» ή ό,τι άλλο θέλει ο καθένας, υπήρξε πάγια πρακτική των ναζιστικών και φασιστικών καθεστώτων που αναπτύχθηκαν τον 20ό αιώνα. Ακόμη, αξίζει να αναφέρουμε ότι και το ναζιστικό καθεστώς καταπολέμησε με λύσσα την μοντέρνα τέχνη, την οποία χαρακτήριζε «εκφυλισμένη» με τη δικαιολογία ότι η φύση της ήταν μη-γερμανική και «εβραιο-μπολσεβίκικη». Το 1937, οι Ναζί διοργάνωσαν στο Μόναχο την «Έκθεση Εκφυλισμένης Τέχνης», όπου εξέθεσαν μοντερνιστικά έργα τέχνης, τοποθετημένα στον χώρο με χαοτικό τρόπο και συνοδευόμενα από απαξιωτικά και προπαγανδιστικά συνθήματα.
Ίσως αυτή θα έπρεπε να ήταν η μοίρα των εκθεμάτων της Documenta14, κατά τη Ζωή Κωνσταντοπούλου
Ακολουθήστε τον Θοδωρή Χονδρόγιαννο στο Twitter.


1 σχόλιο:

  1. Η Ζωή, δεν λέει την λέξη αριστερά, επειδή δεν έχει -η ίδια, όπως και το κόμμα της- καμία σχέση με την αριστερά. Αυτό βέβαια είναι προς τιμή της.

    Σε αντίθεση με -όλους- τους πολιτικούς του ΣΥΡΙΖΑ, που την αριστερά την έχουν "ψωμοτύρι" και το μόνο που κάνουν είναι να ξεφτιλίζουν την έννοια της αριστεράς, αφού καμία σχέση δεν έχουν με αυτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή