Κυριακή, 10 Ιουλίου 2016

Τα σενάρια για την επόμενη μέρα στη μικρή οθόνη-Σωτήρης Μανιάτης














e





Ο κύβος ερρίφθη και την ερχόμενη Πέμπτη (14/7) θα ξέρουμε οριστικά (εκτός απροόπτου) ποιοι από τους 11 μνηστήρες της μικρής οθόνης θα διεκδικήσουν τις τέσσερις, πολυπόθητες κατά πώς φαίνεται, άδειες περιεχομένου για κανάλια εθνικής εμβέλειας, υψηλής ευκρίνειας (High Definition), γενικού περιεχομένου, ενημερωτικού χαρακτήρα.
Εύλογα αναρωτιέται κανείς γιατί άραγε σε μια χώρα βυθισμένη στην ύφεση εδώ και μια επταετία και με τα ήδη υπάρχοντα κανάλια στην πλειονότητά τους να αδυνατούν να ανταποκριθούν στον υπερδανεισμό τους τόσοι πολλοί επιθυμούν... διακαώς να ξοδέψουν αρκετά εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσουν έναν τηλεοπτικό σταθμό; Γιατί επενδύουν σε έναν τομέα που με τα μέχρι τώρα δεδομένα αποδεικνύεται ζημιογόνος;
Το σπορ της τηλεόρασης παραμένει ακριβό, αλλά κατά πώς φαίνεται εξακολουθεί να παραμένει ο κυρίαρχος του «παιχνιδιού» για όσους θέλουν να... επηρεάζουν την πολιτική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της χώρας.
Από τους 11 φακέλους που κατατέθηκαν, αν εξαιρέσει κανείς αυτόν του Γιώργου Καρατζαφέρη για το ΑRΤ TV, που «κόπηκε» χθες αφού δεν είχε κόψει ούτε το παράβολο των 30.000 ευρώ, αλλά και του MEGA (Τηλέτυπος - συμφερόντων Βαρδινογιάννη, Μπόμπολα και Ψυχάρη, με πιθανή συμμετοχή και Φιλιππόπουλου), από τον οποίο όμως έλειπε η τραπεζική ενημερότητα για τους γνωστούς λόγους, όλοι οι άλλοι φαίνεται ότι ήταν αρκούντως ολοκληρωμένοι.
Την ευθύνη του ελέγχου έχει αναλάβει η Grant Thorton (έναντι 28.000 ευρώ), που μέχρι τις 14 Ιουλίου θα καταλήξει στη λεγόμενη «περιορισμένη λίστα» με όσους θα πάρουν το «πράσινο φως» για τη δημοπρασία.
Στο επόμενο στάδιο, που θα ολοκληρωθεί μέσα σε ένα 25ήμερο, οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ενστάσεις και η αρμόδια επιτροπή να τις ελέγξει και να αποφανθεί.
Η δημοπρασία σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί 12 με 17 Αυγούστου, κάτι που σημαίνει ότι το αργότερο το πρώτο 20ήμερο του Αυγούστου θα ξέρουμε τους 4 καναλάρχες της επόμενης δεκαετίας. Κι εδώ ακριβώς αρχίζουν... τα δύσκολα και τα σενάρια για την επόμενη μέρα.
Ετσι όπως έχουν τα πράγματα, είναι πιθανόν ακόμα και έξι από τα σημερινά κανάλια να κλείσουν. Οι ισχυρές υποψηφιότητες τόσο του ιδιοκτήτη του Ολυμπιακού, εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη, όσο και του αφεντικού του ΠΑΟΚ, επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, ανεβάζουν ψηλά τον πήχη, αν βεβαίως έχουν αποφασίσει να παίξουν σοβαρά στο τηλεοπτικό σκηνικό. Διαθέτουν ρευστότητα κι επειδή σε αυτή τη φάση όλα θα κριθούν από το ποιος θα βάλει τα περισσότερα, ουσιαστικά -αν είναι αποφασισμένοι- θα έχουν τον πρώτο λόγο.
Στο κλαμπ του... ποδοσφαίρου έρχεται να προστεθεί και ο Γιάννης Αλαφούζος (πρόεδρος του Παναθηναϊκού) με τον ΣΚΑΪ, για τον οποίο πολλά θα εξαρτηθούν από το αν έχει τη ρευστότητα να ακολουθήσει το παιχνίδι των άλλων.
Πρόκειται πάντως για ένα κανάλι έτοιμο, με ανοδική πορεία και το τελευταίο διάστημα με επιτυχημένα ανοίγματα και στον ψυχαγωγικό τομέα. Δυνατή χαρακτηρίζεται από την άλλη και η υποψηφιότητα του Γιάννη-Βλαδίμηρου Καλογρίτσα, γιου του Χρήστου Καλογρίτσα, με σχετικά ολοκληρωμένο φάκελο, αλλά αμφισβητούμενο το πόσο βαθιά είναι αποφασισμένος να βάλει το χέρι στην τσέπη.
Σε τριπλό ταμπλό!
Στις πλέον ισχυρές υποψηφιότητες συγκαταλέγεται βέβαια η οικογένεια Βαρδινογιάννη, η οποία μάλιστα φαίνεται να παίζει σε.. τριπλό ταμπλό. Χωρίς άλλους στο STAR, με Μπόμπολα, Ψυχάρη και πιθανότατα Φιλιππόπουλο σε MEGA, αλλά και με μια κυπριακών συμφερόντων εταιρεία, ο μέτοχος της οποίας φαίνεται να ανήκει στα στελέχη των επιχειρήσεών της. Ρευστότητα σαφέστατα και διαθέτει, αλλά και τουλάχιστον μια σχετικά υγιή και έτοιμη τηλεοπτική επιχείρηση, το STAR.
Σε ακόμα καλύτερη κατάσταση τηλεοπτικά βρίσκεται σαφέστατα ο ALPHA του Δημήτρη Κοντομηνά, που καταγράφει ανοδική πορεία, με τον ίδιο όμως να έχει μπροστά του δικαστικές περιπέτειες, όπως και ο Σταύρος Ψυχάρης του MEGA, ο Βαγγέλης Μαρινάκης και άλλοι, αλλά για διαφορετικούς λόγους.
Και υπάρχει βέβαια και ο ΑΝΤ1 της οικογένειας Κυριακού, η οποία όμως πρέπει να αποδείξει ότι θέλει να επενδύσει περαιτέρω και στην εγχώρια αγορά.
Την επόμενη μέρα της δημοπρασίας μπορεί να βρεθούν εκτός παιχνιδιού από τέσσερα έως και έξι από τα σημερινά κανάλια εθνικής εμβέλειας. Τι πρόκειται να γίνει με αυτά; Πηγές του υπουργείου Επικρατείας ξεκαθαρίζουν ότι θα τηρηθεί η νομιμότητα.
Αυτό σημαίνει ότι σε όσους πάρουν άδειες θα δοθεί ένα εύλογο διάστημα ώστε μέσα στο τρίμηνο του φθινοπώρου να εκπέμψουν πρόγραμμα υπό τις νέες συνθήκες. Παράλληλα όμως, όσοι δεν πάρουν άδεια θα πρέπει να κατεβάσουν οριστικά ρολά, χωρίς να αποκλείεται να προκύψουν συνεργασίες, συμπράξεις ή αγοραπωλησίες.
Σχεδόν σίγουρο θεωρείται το ενδεχόμενο ορισμένοι να προσφύγουν εκ νέου στη Δικαιοσύνη ζητώντας προσωρινές διαταγές αλλά και καταθέτοντας προσφυγές εναντίον των αποφάσεων της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού κ.ά.
Με τις προσωρινές διαταγές δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο -καθώς τα σημερινά κανάλια διαθέτουν και σημαντικό αριθμό εργαζομένων-, αν γίνουν δεκτές έστω και εν μέρει, να οδηγηθούμε στο φαινόμενο για ένα διάστημα να εκπέμπουν ακόμα και πάνω από 10 κανάλια εθνικής εμβέλειας!
Αλλωστε οι σημερινοί καναλάρχες έχουν δείξει ότι είναι αποφασισμένοι να εξαντλήσουν κάθε περιθώριο που τους δίνει η νομοθεσία εντός και εκτός συνόρων.
Οι ίδιες πηγές σε ερώτησή μας ξεκαθάρισαν ότι δεν πρόκειται να δοθεί καμία προθεσμία υπό την υφιστάμενη λειτουργία μετά τη δημοπρασία.
Ακόμα και στο ενδεχόμενο κάποια κανάλια να αποφασίσουν να διεκδικήσουν περιφερειακή άδεια προσεχώς, το περιβάλλον του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά επιμένει ότι και σε αυτήν την περίπτωση δεν πρόκειται και δεν μπορεί να υπάρξει απόφαση που να δίνει δυνατότητα να εκπέμπουν έστω και μόνο σε συγκεκριμένη περιφέρεια για το μεσοδιάστημα μέχρι να πραγματοποιηθεί η δημοπρασία για τις περιφερειακές άδειες.
Το καμπανάκι του τελευταίου γύρου έχει χτυπήσει και τώρα απομένει να δούμε ποιοι έχουν «δυνάμεις» να φτάσουν στο τέρμα και να κόψουν το νήμα...

Η άνοδος και η πτώση των καναλιών εθνικής εμβέλειας


Διανύουμε τους τελευταίους μήνες της πιο... οριακής τηλεοπτικής χρονιάς. Η διαδικασία αδειοδότησης των τεσσάρων καναλιών εθνικής εμβέλειας έχει μπει πλέον στα τελικά της στάδια.
Περίπου στα μέσα Αυγούστου, αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα της προκήρυξης, θα γνωρίζουμε τους... υπερθεματιστές. Τους τέσσερις ισχυρούς παίκτες, δηλαδή, που θα μπουν και στη νέα εποχή της μικρής μας οθόνης. Ουσιαστικά, από τη νέα τηλεοπτική σεζόν θα διαμορφωθεί ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον.
Επιχειρώντας έναν μίνι απολογισμό των τελευταίων μηνών αυτής της σεζόν και μια σύγκριση με όσα έχει καταγράψει η Nielsen τις τρεις τελευταίες τηλεοπτικές περιόδους, φαίνεται ξεκάθαρα πως τα κανάλια εθνικής εμβέλειας από τη διαρκή άνοδο πέρασαν το τελευταίο διάστημα σε μια διαρκή πτώση.
Σε ορισμένα μάλιστα καταγράφεται σχεδόν πλήρης κατάρρευση. Δεν έχει αλλάξει μόνο η σειρά και η κατάταξη των καναλιών, αλλά παρατηρείται ουσιαστικά μείωση μεριδίων, δηλαδή ελαχιστοποίηση τηλεθεατών.
Μεγάλος χαμένος είναι ξεκάθαρα το MEGA, που βρίσκεται και στην πλέον δύσκολη θέση. Εξαιτίας του υπερδανεισμού του και της... αναβλητικότητας των μετόχων του να προχωρήσουν σε αναγκαία μετοχική αύξηση, το κανάλι της Μεσογείων βρίσκεται πια σε εξαιρετικά επικίνδυνο σημείο, αφού ο φάκελος που κατέθεσαν τα στελέχη του είναι ελλιπής καθώς δεν κατέθεσαν την απαραίτητη τραπεζική ενημερότητα.
Στο MEGA, με τις επαναλαμβανόμενες στάσεις διαρκείας, καθώς οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι επί τέσσερις μήνες αλλά και δίχως ενημέρωση για το τι μέλει γενέσθαι, δεν μεταδίδεται πλέον κεντρικό δελτίο ειδήσεων κάτι που πληγώνει ακόμα περισσότερο το άλλοτε ισχυρό κανάλι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen για τις τρεις τελευταίες τηλεοπτικές σεζόν τα ποσοστά του MEGA έχουν καταρρεύσει καθώς από το 18,6% τη σεζόν 2013-2014 έχει φτάσει στο 12,5% την περίοδο που διανύουμε 2015-2016.
Ρίχνοντας μια ματιά στους τελευταίους έξι μήνες φαίνεται ότι το κανάλι... παραπαίει αφού τον Ιούνιο που μας πέρασε κινήθηκε σε μονοψήφια ποσοστά, με το μερίδιό του μόλις στο 9,2%!
Από την κορυφή βρέθηκε στη δεύτερη και τρίτη θέση για να φτάσει πλέον στην έκτη, έχοντας πίσω μόνο το Ε ΤV (7,8%) και την ΕΡΤ 3 (2%). Υπάρχει βέβαια και το Euro που έχει εκτοξεύσει την ΕΡΤ1 στο 9,9%.
Χαρακτηριστικό όμως είναι ότι τις τελευταίες τρεις τηλεοπτικές σεζόν τα περισσότερα κανάλια εμφανίζουν μεγάλη ή μικρή πτώση στα μερίδιά τους, με τον ΣΚΑΪ να δείχνει σταθεροποίηση με ελαφρώς ανοδική τάση και το Ε TV άνοδο.
Σταθερή, με μικρή άνοδο, εμφανίζεται και η ΕΡΤ, παρά το λουκέτο και τις περιπέτειες από ΔΤ σε ΝΕΡΙΤ. Ο ΣΚΑΪ τον Ιούνιο που μας πέρασε βρισκόταν στα πιο υψηλά επίπεδά του πιάνοντας διψήφιο ποσοστό (10,1%).
Σε πρόσφατη μελέτη της Icap Group καταγράφηκε και η κάθετη πτώση στον κλάδο της διαφήμισης που υπέστη καθίζηση την τετραετία 2009-2012 καθώς απώλεσε σχεδόν τα 2/3 της αξίας του. Η πραγματική διαφημιστική δαπάνη, επίσης, υπολογίζεται ότι μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής -24,3% την περίοδο 2008-2012.
Ολα αυτά βύθισαν τον κλάδο της διαφήμισης και συμπαρέσυραν όπως ήταν αναμενόμενο και τα ΜΜΕ, δημιουργώντας ασφυκτικές καταστάσεις σε μιντιακούς ομίλους που αδυνατούν να ανταποκριθούν στον υπερδανεισμό τους από τις τράπεζες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου