Κυριακή 2 Μαρτίου 2014

Η οικογένεια που κυβερνάει (με μπουλντόζες) την Ελλάδα!-Ένα άρθρο για τον Μπόμπολα απ'την Εσπρέσσο του Βαρδινογιάννη





































http://www.espressonews.gr/%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%B5%CF%87%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF/%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%BF/%CF%81%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%B1%CE%B6/126958/%CE%B7-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CF%85%CE%B2%CE%B5%CF%81%CE%BD%CE%AC%CE%B5%CE%B9-%CE%BC%CE%B5-%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BD%CF%84%CF%8C%CE%B6%CE%B5%CF%82-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1

Πριν από ακριβώς δέκα χρόνια, τον Μάρτιο του 2004, πολλοί στοιχημάτιζαν πως η πολυετής κυριαρχία της οικογένειας Μπόμπολα θα περιοριζόταν εντός λίγων μηνών. Ο Κ. Καραμανλής, που εμφανιζόταν ως σίγουρος νικητής των επερχόμενων βουλευτικών εκλογών, είχε προαναγγείλει παρεμβάσεις κατά της περίφημης «διαπλοκής». 
Κύριοι μοχλοί πίεσης ήταν ο νόμος για τον «βασικό μέτοχο», που στην ουσία απαγόρευε στους καναλάρχες να διεκδικούν κρατικές συμβάσεις, και η κατάργηση του «μαθηματικού τύπου», που επέτρεπε στους εργολάβους να στήνουν τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων.
Δέκα χρόνια μετά, ο Κ. Καραμανλής και πολλά μέλη της κυβέρνησής του ιδιωτεύουν, αλλά ο Γ. Μπόμπολας και οι συνεργάτες του εξακολουθούν να «κυβερνούν».
Μάλιστα κατά την τελευταία δεκαετία οι εταιρίες του ομίλου γιγαντώθηκαν και απέκτησαν κυρίαρχη παρουσία σε νέους τομείς της οικονομίας. 
Την ίδια περίοδο, οι περισσότεροι από τους ισχυρούς ανταγωνιστές τους κατέρρευσαν και τα ποσοστά τους σε «φιλέτα», όπως η Αττική Οδός, πέρασαν στον κατασκευαστικό όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, τον οποίο ελέγχει η οικογένεια.
Μέσω συμβάσεων παραχώρησης, τις οποίες υπέγραψε το 2007, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαχειρίζεται σήμερα σχεδόν το 50% του εθνικού δικτύου της χώρας, σε συνεργασία με ισχυρούς εγχώριους και διεθνείς ομίλους. 
Μέσω της ΗΛΕΚΤΩΡ, ο όμιλος Μπόμπολα κυριαρχεί απόλυτα στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, μια αγορά με προσδοκώμενα έσοδα άνω των δύο δισ. ευρώ για την προσεχή διετία. 
Μέσω της εταιρίας Ελληνικά Λατομεία, ο ίδιος όμιλος ελέγχει σχεδόν το 60% των μεγάλων λατομείων της χώρας. 
Εσχάτως, σε συνεργασία με τον εφοπλιστή Θεόδ. Βενιάμη, πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η οικογένεια Μπόμπολα αποφάσισε να επεκταθεί και στη ναυτιλία. 
Ταυτόχρονα, σε συνεργασία με πανίσχυρους ευρωπαϊκούς ομίλους, θέλει να πάρει τα ρέστα της μέσω συμμετοχής σε σειρά διαγωνισμών του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίοι ξεκινούν από τη διαχείριση δικτύων ύδρευσης (ΕΥΑΘ) και φτάνουν μέχρι την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Mega, «Εθνος», τυπογραφείο και πρακτορείο
Οσο για τον εκδοτικό βραχίονα, µε ναυαρχίδες το Mega και το «Εθνος» και δεσπόζουσα θέση στην αγορά, αφού ελέγχει ηλεκτρονικά µέσα, εφηµερίδες, περιοδικά, τυπογραφεία, πρακτορεία διανοµής κ.λπ., η οικογένεια περνάει δύσκολες µέρες λόγω της οικονοµικής κρίσης και των χρεών.
Εξακολουθεί όµως να παρεµβαίνει στις πολιτικές εξελίξεις. 
Το γνωρίζει καλά ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, που από «πουλέν» του µεγαλοεκδότη µετατράπηκε σε αποδιοποµπαίο τράγο µέσα σε λίγους µήνες, αλλά και πολλοί άλλοι ισχυροί της πολιτικής.
Ο Γιώργος Μπόµπολας εξακολουθεί να ασχολείται περισσότερο µε τα εκδοτικά, αν και δοκιµάστηκε σκληρά το τελευταίο διάστηµα, µε αποτέλεσµα να ασχολείται περισσότερο µε την οικογένεια.
Μέσα σε λίγους µήνες έχασε την αγαπηµένη του σύζυγο Αννα, αλλά και τον Λουκά Γιαννακούλη, σύζυγο της κόρης του Μαρίας, ο οποίος τραυµατίστηκε θανάσιµα κατά τη διάρκεια αγώνων αυτοκινήτου.
Ο πατριάρχης της οικογένειας Μπόµπολα δαπανά περισσότερο χρόνο µε τα εγγόνια, ενώ µε τις άγριες περικοπές στην Πήγασος, που εκδίδει το «Εθνος», την «Ηµερησία» κ.λπ., ασχολείται ο υιός Φώτης Μποµπόλας.
Ο Φώτης Μπόμπολας, με περιπετειώδη κάποτε προσωπική ζωή, ουδέποτε ασχολήθηκε με τις κατασκευές και τις άλλες δραστηριότητες της οικογένειας. Προτίμησε πιο ευχάριστες -στο παρελθόν- μπίζνες, όπως του θεάματος και των media. 
Υπήρξε -μεταξύ άλλων- και ιδιοκτήτης του φημισμένου κλαμπ Ρόδον, αλλά και του πολυχώρου Στοά στην Πατησίων. Τη Στοά φέρεται να αγόρασε ο υιός του Ακη Τσοχατζόπουλου, Αλέξανδρος, σύμφωνα με την κατάθεση του Νίκου Ζήγρα στις ανακριτικές Αρχές, που διερεύνησαν την υπόθεση του πρώην υπουργού. 
Εσχάτως πάντως ο Φ. Μπόμπολας έχει επικεντρωθεί στο «συμμάζεμα» του εκδοτικού βραχίονα, ενώ ο αδελφός του προτίμησε να ασχολείται με τον κατασκευαστικό όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Ο σεμνός και χαμηλών τόνων Λεωνίδας Μπόμπολας ασχολείται περισσότερο με τις λοιπές δραστηριότητες της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, όπως τις συμβάσεις παραχώρησης, τη διαχείριση απορριμμάτων κ.λπ. και λιγότερο με τις κατασκευές. Οι τελευταίες αποτελούν «μονοπώλιο» του αεικίνητου Δημήτρη Κούτρα, του στενότερου συνεργάτη του Γιώργου Μπόμπολα εδώ και δεκαετίες.
Ο πληθωρικός και πολυτάλαντος Δημ. Κούτρας «οργώνει» την Ελλάδα με επισκέψεις στα εργοτάξια, αν και η αγορά δημοσίων έργων βρίσκεται εδώ και χρόνια σε ύφεση. Ο Δ. Κούτρας ήταν αυτός που έπεισε την οικογένεια να ασχοληθεί με τα μεταλλεία Κασσάνδρας στη Χαλκιδική, τις περίφημες Σκουριές, τα οποία αποκτήθηκαν αντί μόλις 11.000.000 ευρώ, τρεις μήνες πριν από τις εκλογές του 2004.
Μέσα σε δέκα χρόνια, τόσο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ όσο και ο ίδιος ο Δημ. Κούτρας αποκόμισαν υπεραξίες άνω των 200.000.000 ευρώ, ενώ σήμερα ο κατασκευαστικός όμιλος ελέγχει το 1,1% της καναδικής Eldorado Gold, που ελέγχει πλέον τα μεταλλεία Κασσάνδρας, ποσοστό που αποτιμάται σε περίπου 50.000.000 ευρώ.
Το... τσάμικο με τον Σουφλιά
Οσοι ασχολούνται με τα δημόσια έργα και θυμούνται τα τηλεοπτικά πλάνα από τελετές εγκαινίων την τελευταία εικοσαετία, διαπιστώνουν πως μπορεί οι υπουργοί να αλλάζουν, αλλά ο Δημ. Κούτρας (φωτό) είναι πάντα εκεί. Από τα πανηγύρια για το μετρό της Αθήνας μέχρι τα τσάμικα με τον Γ. Σουφλιά κατά τα εγκαίνια τμημάτων της Εγνατίας Οδού και τις επισκέψεις του Μιχ. Χρυσοχοΐδη στα έργα των επεκτάσεων του μετρό, στα τηλεοπτικά πλάνα βρίσκεται πάντα ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ.
Ο ορμητικός χαρακτήρας του Δημ. Κούτρα, αλλά και οι ατυχίες που είχε ο όμιλος στο εξωτερικό, αποτέλεσαν αφορμή για την παραλίγο οριστική ρήξη της οικογένειας Μπόμπολα με τους συνεταίρους τους στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, τους αδελφούς Δημήτρη και Αναστάσιο Καλλιτσάντση.
Είναι κοινό μυστικό πως οι δύο πλευρές είχαν φτάσει στα πρόθυρα του «διαζυγίου» προ ενάμισι έτους, ενώ είχε αναζητηθεί και τρόπος εξόδου της πλευράς Καλλιτσάντση. Τα δύο αδέλφια από τη Θεσσαλονίκη είχαν συμφωνήσει στα τέλη της δεκαετίας του ‘90 να συγχωνευθεί η Ελληνική Τεχνοδομική με την ΑΚΤΩΡ της οικογένειας Μπόμπολα, με στόχο την τεράστια αγορά των δημοσίων έργων.
Στις «καλές ημέρες», η ασυμφωνία χαρακτήρων κρυβόταν κάτω από τις συμβάσεις δισεκατομμυρίων. Οταν άρχισε η κρίση, οι αδελφοί Καλλιτσάντση βρέθηκαν στο επίκεντρο κριτικής, επειδή οι δραστηριότητες εξωτερικού (αρμοδιότητα του Δημήτρη Καλλιτσάντση) πήγαιναν άσχημα και η επέκταση στην ενέργεια και στα ακίνητα (τομείς ενδιαφέροντος του Σάκη Καλλιτσάντση) καθυστερούσε.
Ετσι τουλάχιστον υποστήριζε η πλευρά Μπόμπολα, αλλά στο τέλος αποφεύχθηκε το «διαζύγιο». Τους τελευταίους μήνες η σχέσεις όλων των μελών της πολυδαίδαλης  αυτής συμμαχίας παρουσιάζει στασιμότητα. Ειδικά μετά το ναυάγιο του περίφημου Blue City στον Ομάν, όπου η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα κατασκεύαζε μια ολόκληρη πόλη, αλλά το σχέδιο «βούλιαξε» όταν άρχισε η χρηματοπιστωτική κρίση, ο όμιλος κέρδισε έργα σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή. Από την άλλη, η  πλευρά Καλλιτσάντση διαμαρτύρεται για τις εταιρικές πρακτικές του διδύμου Δ. Κούτρα - Λ. Μπόμπολα, αλλά και για τις παρεμβάσεις του πατριάρχη της οικογένειας.
Το colpo grosso
Παρά τα σοβαρά σημάδια που έχει αφήσει στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ η πολυετής κρίση (οι υποχρεώσεις αγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ και ακόμη συζητεί με τις τράπεζες για την αναχρηματοδότηση του δανεισμού), η οικογένεια Μπόμπολα ετοιμάζεται για τον τελευταίο και ίσως σημαντικότερο γύρο. Για το colpo grosso, που θα επιβεβαιώσει απόλυτα το προσωνύμιο του «Ελληνα ολιγάρχη», το οποίο γερμανικά έντυπα έχουν δώσει στον πατριάρχη της. Ετσι θα εξασφαλίσει απόλυτη κυριαρχία και σε έναν ακόμα τομέα: τη διαχείριση πρώην κρατικών περιουσιακών στοιχείων, όπως τα δίκτυα ύδρευσης, τα αεροδρόμια, καθώς και κρατικά ακίνητα. Σε συνεργασία με τη γαλλική Suez, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ διεκδικεί την Εταιρία Υδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ).
Παράλληλα, μαζί με την επίσης γαλλική Vinci διεκδικεί την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, ενώ προετοιμάζεται για τη διεκδίκηση και άλλων διαγωνισμών που ετοιμάζει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Την τελευταία δεκαετία αποδείχθηκε πως οι κυβερνήσεις αλλάζουν, το πολιτικό σύστημα καταρρέει, ο λαός φτωχαίνει, όχι όμως οι εργολάβοι-μιντιάρχες...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου