Χρυσούλα Παπαϊωάννου
Είναι όντως πολύ τιμητική για την Ελευθερία Αρβανιτάκη η πρόσκληση από το φημισμένο Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη να τη φιλοξενήσει στη σκηνή του. Μαζί με τον σολίστα Ara Dinkjian θα παρουσιάσουν την 1 η Φεβρουαρίου ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει τραγούδια από το προσωπικό της ρεπερτόριο, αλλά και ρεμπέτικα, δημοτικά και παραδοσιακά.
Στην επίσημη ιστοσελίδα του Carnegie Hall διαβάζουμε τα εξής κολακευτικά λόγια για τη δική μας τραγουδίστρια: «Μία από τις πιο ταλαντούχες Ελληνίδες ερμηνεύτριες που έχει το μοναδικό χάρισμα να ερμηνεύει ρεμπέτικη, παραδοσιακή, αλλά και σύγχρονη μουσική. Με μία εξαιρετική ικανότητα να συνδυάζει διαφορετικά μουσικά είδη, η φωνή της διαθέτει μια καθαρότητα και ένα συναισθηματικό βάθος που καταγράφεται βαθιά στην ψυχή κάθε ακροατή».
Μέχρι εδώ όλα καλά. Η Αρβανιτάκη όμως, μέσα στη χαρά και τον ενθουσιασμό της, όπως είναι φυσικό, δεν έκρυψε και την πίκρα της για το ότι, όπως διαβάζω, έφαγε - λέει - πόρτα από το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο αδιαφόρησε και δεν θα τη στηρίξει. Η καλλιτέχνιδα ήθελε να μαγνητοσκοπηθεί η συναυλία. Το κόστος όμως είναι τεράστιο, ανέρχεται στα 160.000 ευρώ.
Και εγώ αναρωτιέμαι: Μα είναι δυνατόν σε μια εποχή που το υπουργείο έχει κόψει από παντού, που νέοι καλλιτέχνες περιμένουν να χρηματοδοτηθούν με τα ελάχιστα για να κάνουν μια ταινία, να ανεβάσουν μια παράσταση, και γενικά να κάνουν τέχνη, να ζητάει η Αρβανιτάκη τη στήριξη του υπουργείου για μια συναυλία στο εξωτερικό;
Και στο φινάλε, δεν νομίζω ότι η συγκεκριμένη συναυλία θα ήταν μνημείο πολιτισμού ώστε να πρέπει το υπουργείο να συμβάλει στη μαγνητοσκόπησή της. Και εδώ που τα λέμε, εντάξει, είναι επιτυχία το ότι θα δώσει εκεί συναυλία και είναι σημαντικό το ότι θα τραγουδήσει ρεμπέτικα και παραδοσιακά, αλλά, συγγνώμη κιόλας, δεν είναι και η πρέσβειρα της ελληνικής πολιτιστικής παράδοσης.
Το να πήγαινε στο Carnegie Hall, για παράδειγμα η Δόμνα Σαμίου, θα ήταν μια εντελώς διαφορετική περίπτωση, όπου όντως το υπουργείο θα είχε άλλες ευθύνες.
Γιατί η Σαμίου ήταν η ελληνική παράδοση. Η Αρβανιτάκη είναι μια εντελώς άλλη περίπτωση, σημαντική και εξαίσια βέβαια τραγουδίστρια, αλλά μην τρελαθούμε κιόλας. Υποτίθεται ότι αυτή η κρίση έχει ρίξει τους τόνους. Μας έχει κάνει πιο συνετούς και έχει στείλει κάθε κατεργάρη στον πάγκο του.
Αλλά μάλλον… υποτίθεται.
Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014
Ελευθερία Αρβανιτάκη
Την κάλεσε το Κάρνεγκι Χολ, την έδιωξε το ΥΠΠΟΑ
«Αρχικά δεν μπορούσα να καταλάβω το λόγο της πρόσκλησης και στη συνέχεια, όταν συνειδητοποίησα πόσο σημαντική ήταν, πάγωσα...». Διά στόματος Ελευθερίας Αρβανιτάκη τα παραπάνω αφορούν την εμφάνισή της την 1η Φεβρουαρίου στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης. Ιστορικός ο χώρος, έχει φιλοξενήσει πολλούς από τους σημαντικούς τής τέχνης, εν ολίγοις μια εμφάνιση σ' αυτόν προσθέτει «μπόι» και στους υψηλότερους των ερμηνευτών.
Η Αρβανιτάκη, όπως έλεγε στη φιλική της συνάντηση με τους δημοσιογράφους, δεν συνειδητοποίησε αρχικά το βάρος του γεγονότος, όταν πριν από ενάμιση χρόνο ήλθε η πρόταση.
«Μου φάνηκε απίστευτο -και για να λέμε την αλήθεια, δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία. Οταν όμως έψαξα καλύτερα το πράγμα και διέγνωσα την εμβέλειά του, πάγωσα».
Στο επίσημο πρόγραμμα του Κάρνεγκι Χολ η ερμηνεύτρια παρουσιάζεται ως εξής: «Είναι μία από τις πλέον ταλαντούχες Ελληνίδες ερμηνεύτριες. Εχει το μοναδικό χάρισμα να ερμηνεύει ρεμπέτικα, παραδοσιακά, αλλά και σύγχρονα τραγούδια. Διαθέτει εξαιρετική ικανότητα να συνδυάζει διαφορετικά μουσικά είδη, το δε συναισθηματικό βάθος και η καθαρότητα της φωνής της καταγράφονται βαθιά στις ψυχές των ακροατών».
Ειδικά για τη βραδιά, το πρόγραμμα της Αρβανιτάκη θα περιλάβει, όπως είπε, τραγούδια από το προσωπικό της ρεπερτόριο και άλλα όμως που φέρουν έντονο το άρωμα της Ελλάδας, από Τσιτσάνη ώς και δημοτικά. Μαζί της στη σκηνή θα είναι και ο Αρα Ντινκτζιάν, επί της ουσίας ο μουσικός που χάρη στη συνεργασία μαζί του η Ελευθερία ξεκίνησε πριν από 18 χρόνια τη διεθνή καριέρα της.
Ατυχώς η συναυλία δεν θα ηχογραφηθεί λόγω του τεράστιου κόστους που, κατά την Αρβανιτάκη, φτάνει τα 160.000 ευρώ.
Η μοναδική μελανή αναφορά της βραδιάς αφορούσε την ελληνική πολιτεία και βεβαίως την απουσία της.
«Παρ' ότι είναι σημαντικό για τη χώρα να βρίσκεται ένας καλλιτέχνης της σ' ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα θέατρα του κόσμου, η πολιτεία αδιαφόρησε πλήρως. Εφαγα... πόρτα από το υπουργείο Πολιτισμού», είπε η ερμηνεύτρια.
Μόλις σήμερα ενημερώθηκα και εντελώς τυχαία από τον καλό γείτονα
ΑπάντησηΔιαγραφήπως εγώ (και καλά) έχω πρόβλημα με την Ελευθερία Αρβανιτάκη.
Το αντίθετο θα έλεγα την γνώρισα στο Άλσος με την Οπισθοδρομική κομπανία και από τότε την ξεχώρισα.
Θα ήθελα λοιπόν να σας ενημερώσω πως το όνομα του πατέρα μου είναι Ιωάννης Παπαϊωάννου ήταν ο λαϊκός συνθέτης και δεν είμαι δημοσιογράφος. Επειδή μια σχέση με τα καλλιτεχνικά την έχω ως μουσική παραγωγός - επιμελήτρια, παρακαλώ μην με μπερδεύετε με την δημοσιογράφο κα Χρυσούλα Παπαϊωάννου.
Τα 2 δικά μου προφίλ στο facebook έχουν την φωτογραφία του μπάρμπα - Γιάννη αγαπώ όσους κάνουν την δουλειά τους κι αν από τη δουλειά τους κερδίσουν μια πίτα εμένα δεν με νοιάζει αν τους καεί ή όχι αφού εγώ δεν επρόκειτο να φάω έτσι κι αλλιώς.
Ελπίζω να καταλάβατε τι εννοώ. Βοηθήστε το ελληνικό τραγούδι διατηρήστε την κουλτούρα και τον πολιτισμό μας.