Σάββατο 17 Μαρτίου 2012

ΝΙΚΟΣ ΠΟΡΤΟΚΑΛΟΓΛΟΥ-Η ΕΓΧΩΡΙΑ ΝΑΝΑ ΜΟΥΣΧΟΥΡΗ


Και μετά το ΒΗΜΑ και το ΒΗΜΑ FM o Nίκος Πορτοκάλογλου στην Καθημερινή
19-06-11 
«Ποτέ δεν επιδοτήθηκα από το κράτος»

Ο Νίκος Πορτοκάλογλου «ανακαλύπτει» ξανά τα τραγούδια του και δηλώνει ότι χάσαμε την ικανότητα να προσαρμοζόμαστε και να τολμάμε
Της Γιωτας Συκκα
Οι τελευταίοι του δίσκοι είχαν ένα βάρος, ένα παίδεμα. Εσωστρέφεια και κατά βάθος έναν απολογισμό. Ο Νίκος Πορτοκάλογλου έλυνε τους δικούς του λογαριασμούς. Δεν θέλησε να παραστήσει τον χαρούμενο, ούτε όμως τον πείραξε που δεν θέλησαν όλοι να μοιραστούν μαζί του αυτή την εσωστρεφή του περίοδο. Στο μεταξύ, τον χειμώνα που πέρασε κατέκτησε την Αθήνα και την επαρχία με το «Ρεμίξ». 

Μια παράσταση που δεν έγινε για να κάνει τα τραγούδια του πιο μπιτάτα, όσο για να βρει τη λιτή ματιά τους. Τα απάλλαξε από τα ηλεκτρικά όργανα και διάλεξε την πιο λαϊκή εκδοχή τους. Αυτό ακριβώς θα επιχειρήσει και στη Μικρή Επίδαυρο τις δύο πρώτες ημέρες του Ιουλίου.

Κι ενώ ετοιμάζεται για τις παραστάσεις, το παλιό και αγαπημένο «Τα καράβια μου καίω» έγινε ύμνος στις παρέες των 20άρηδων και το καινούργιο του single, «Βουτάμε γυμνοί», ακούγεται παντού. Το σημείο-κλειδί του τραγουδιού; «Μα τι είναι αυτά που φοράμε / και από ποια εποχή στη σκιά τα πετάμε / και βουτάμε γυμνοί».
Το έγραψε πέρυσι τέτοια εποχή στο Πήλιο σε μια ανάλαφρη στιγμή διακοπών με φίλους και τα πιτσιρίκια τους, αλλά και με την ένταση της κρίσης που ξεσπούσε. 

Η αναφορά σε αυτά που φοράμε, τα ρούχα μιας άλλης εποχής, δεν είναι άλλο από την ξεπερασμένη νοοτροπία της μεταπολίτευσης. 

«Ενας φίλος γιατρός μου έλεγε ότι ο νέος ορισμός που έδωσαν τα τελευταία χρόνια στην υγεία είναι μια φράση: «Η υγεία είναι η ικανότητα προσαρμογής»», λέει. 

«Εμείς ως κοινωνία αισθάνομαι ότι χάσαμε αυτή την ικανότητα να προσαρμοζόμαστε, να ρισκάρουμε, να τολμάμε. Κυριάρχησε η δύναμη της αδράνειας. Γι' αυτό δεν συμφωνώ με τους «Αγανακτισμένους» που έχουν δαιμονοποιήσει τους 300. Μπούκωσε το μηχάνημα από μας τους ίδιους. Εκδηλώθηκε η φούσκα, το πρόβλημα, πόσο άρρωστος ήταν ο οργανισμός».
Διαφθορά
- Το θέμα είναι και η θεραπεία.

- Πρώτα πρέπει να καταλάβεις ότι είσαι άρρωστος. Εμείς είμαστε ακόμη στη φάση της άρνησης. Την αγανάκτηση με τους πολιτικούς την καταλαβαίνω, κι εγώ είμαι αρνητικός, αλλά το να τους ρίξουμε το βάρος αποκλειστικά είναι υποκρισία. 

Τα τελευταία χρόνια, όπως όλοι μας, ήρθα κι εγώ αντιμέτωπος με τη βρωμιά και τη διαφθορά, είτε σε ένα νοσοκομείο, που μου ζήτησαν φακελάκι, είτε στην πολεοδομία, στον δήμο, στην εφορία. Ακόμη και με τον δάσκαλο οδήγησης της κόρης μου, που της ζήτησε εν ψυχρώ 200 ευρώ για να πάρει το δίπλωμα. 
Ομως, αυτοί δεν ήταν μέσα στο Κοινοβούλιο, αλλά έξω απ' αυτό.

- Και δεν ενοχληθήκατε με την εικόνα κάποιων βουλευτών να φεύγουν σαν λιποτάκτες μέσω του Ζαππείου για να μην αντιμετωπίσουν την οργή του κόσμου;

- Φυσικά φταίνε οι πολιτικοί, αλλά δεν ευθύνονται για όλα. Πήρε ο άλλος την επιδότηση για να αλλάξει καλλιέργεια στο χωράφι του και αγόρασε τζιπάρα, φταίει η κυβέρνηση γι' αυτό; Αυτή είναι η συμπεριφορά του ανηλίκου: «Μα γιατί δεν μου είπες ότι έπρεπε να προσέχω». Εγώ, 30 χρόνια τώρα, ούτε σε κόμματα ανήκω ούτε επιδοτήθηκα ποτέ από το κράτος.
- Τι σας ενοχλεί περισσότερο στους «Αγανακτισμένους»;

- Δεν μπορεί να είμαστε μόνο αγανακτισμένοι, αλλά και μετανιωμένοι. Να κοιτάξουμε ο καθένας τι έκανε για να φτάσουμε ώς εδώ.
- Αγανακτισμένος είναι και ο Ανθιμος απ' ό,τι διάβασα.

- Και όλοι οι υπερπατριώτες. Δεν πήγα στις συγκεντρώσεις αυτές, διότι πιστεύω ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι να βελτιωθούμε ο καθένας από την πλευρά του. Εγώ πάντα συμφωνούσα με το μότο του Γκάντι: Φέρε στη δική σου ζωή την αλλαγή που οραματίζεσαι για την κοινωνία.
- Χρωστάμε θετικά πράγματα στην κρίση;

- Τώρα είμαστε στη φάση που ανεβάζουμε πυρετό, σαν τον οργανισμό όταν θέλει να αμυνθεί. Είναι όμως σημάδι υγείας, ότι ο οργανισμός λειτουργεί. Εχουμε δρόμο μπροστά μας, αλλά σίγουρα άνοιξαν οι πληγές. Οι κρίσεις βγάζουν πάντα και θετικά πράγματα.
Aυτό που βιώνουμε θα μας ξυπνήσει
- Τι σας ενοχλεί πολύ;

- Το σύνθημα «δεν χρωστάω, δεν πουλάω δεν πληρώνω». Λένε ορισμένοι «δεν χρωστάω τίποτα, να τα πάρουν και να φύγουν από εδώ», όπως παροτρύνει ο εθνικός μας συνθέτης. Αυτά τα βρίσκω παιδαριώδη. Κανείς απ' αυτούς που φωνάζουν δεν ξεκαθαρίζει τελικά: θέλει τα λεφτά ή την πτώχευση;
- Το μέλλον τι θα φέρει;

- Είμαι αισιόδοξος ότι αυτό που βιώνουμε τώρα θα μας ξυπνήσει από τον λήθαργο. Ημασταν αραχτοί σε μια σεζλόνγκ και περνούσαμε καλά με τα λεφτά που έρχονταν απ' έξω. Από τη μεταπολίτευση και μετά, ζούσαμε σαν κακομαθημένοι έφηβοι - επειδή ταλαιπωρηθήκαμε με χούντα και εμφύλιο, θεωρούσαμε ότι μας τα χρωστάνε.
- Eχετε και για τον χώρο των καλλιτεχνών αυτή την εντύπωση;

- Οι πιο «επαναστάτες» καλλιτέχνες κατέληξαν οι πιο κρατικοδίαιτοι. Θεωρούσαν ότι το κράτος πρέπει να τους ζει. Δεν διανοήθηκα ποτέ ότι, επειδή έχω πάθος με τη μουσική, πρέπει να με επιδοτεί το κράτος.
- Το κράτος πρέπει να επιχορηγεί την τέχνη, αλλά να μη σπαταλά.

- Πάντως, τα καλύτερα πράγματα που έγιναν στην Ελλάδα, από τον Σολωμό, τον Θεόφιλο και τον Καβάφη μέχρι τον Τσαρούχη, τον Τσιτσάνη και τον Σαββόπουλο, δεν επιδοτήθηκαν. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να παίρνει ο καλλιτέχνης επιδότηση; 
Αυτά πρέπει να τα ξαναδούμε για να έχουμε μέλλον. Διαβάζω για τις δυνατότητες που υπάρχουν στη χώρα μας, από τα αρωματικά φυτά και τις καλλιέργειες μέχρι τον τουρισμό, που κάποτε οι «πατριώτες» περιφρονούσαν φοβούμενοι μήπως γίνουν τα γκαρσόνια της Ευρώπης. Υπάρχουν τεράστιες ανεκμετάλλευτες δυνατότητες. Τώρα θα αναγκαστούμε να τις αξιοποιήσουμε. Η σωτηρία μας είναι ο σεβασμός στη δουλειά.
«Προοδευτικό είναι να κάνεις καλά τη δουλειά σου, δεν προσδοκώ τίποτα από την Αριστερά»

Η Αριστερά μοιάζει σαν να έχει βολευτεί στη διαμαρτυρία ή σαν να χάθηκε στον δρόμο. Προσδοκούσατε κάτι διαφορετικό;
- Δεν προσδοκώ απολύτως τίποτα εδώ και πολλά χρόνια από την Αριστερά. Είναι το πιο συντηρητικό κομμάτι της κοινωνίας. Περισσότερο από το εθνικοθρησκευτικό, που υπερηφανεύεται που είναι συντηρητικό. Το να δηλώνεις προοδευτικός και να είσαι συντηρητικός είναι χειρότερο. Η Αριστερά θέλει να μείνει για πάντα 14 χρόνων.
- Ποιος είναι ο προοδευτικός στις μέρες μας;

- Προοδευτικός είναι αυτός που κάνει καλά τη δουλειά του και πληρώνει τους φόρους. (κι αν δεν έχει αγάπη;Αν δεν έχει δουλειά;)Η μεγάλη επανάσταση σήμερα θα ήταν η επανάσταση του αυτονόητου.(ώπα,άτσα και το σύνθημα του Γιωργάκη)
- Το πιο εύστοχο πράγμα που ακούσατε αυτό τον καιρό;

- Τα λόγια του Ράμφου, ότι ταυτίσαμε την έννοια του ορθολογισμού και του νόμου με τη χούντα.(νάτος πάλι ο Ράμφος,μεγάλη αγάπη του χει) Εύστοχο ήταν ένα δημοσιογραφικό κείμενο που διάβασα και περιέγραφε μια σκηνή στη μετεκλογική ευφορία του 1981. 

Περπατούσε στον δρόμο ο δημοσιογράφος που δυστυχώς δεν θυμάμαι το όνομά του και είδε ένα μηχανάκι να μπαίνει στον μονόδρομο ανάποδα. Φώναξε αυθόρμητα στον οδηγό του: «Εϊ, πού πας;». Κι εκείνος του απάντησε: «Ακούστε να δείτε, αυτά που ξέρατε να τα ξεχάσετε, τώρα έχουμε δημοκρατία». Από εκεί ξεκινήσαμε. Οταν δηλαδή θεωρήσαμε ότι το να ακούς τον νόμο ήταν δουλοπρέπεια.
- Από την άλλη, η κρίση μάς χρεώνει πολλά.

- Οταν οι άνθρωποι χάνουν, χάνουν όλοι. Κι εμένα μειώθηκε το εισόδημά μου.(διαβάστε απάντηση καλλιτέχνη,ακούστε κυνισμό.Αφού και η δεξιά δημοσιογράφος παρακάτω του τη λέει)
- Δεν νομίζω ότι έχουν όλοι τις ίδιες απώλειες, ωστόσο υπάρχει και το κοινωνικό ψυχικό βάρος.

- Πράγματι, ξυπνάς και κοιμάσαι με μια απειλή καταστροφής. Οτι από ώρα σε ώρα το καράβι θα βουλιάξει. Είναι φοβερό να ταξιδεύεις και να χτυπάνε συνέχεια οι συναγερμοί. Ειδικά στην Αθήνα βλέπεις την τάση για μαζική κατάθλιψη.

 Απ' αυτή την άποψη, το γεγονός ότι ο κόσμος, οι αγανακτισμένοι βγήκαν στους δρόμους ήταν ένα θεραπευτικό μοίρασμα.(για ψυχοθεραπεία μας επιτρέπει να διαμαρτυρόμαστε.Πάλι καλά) Αλλά όταν αρχίζει και παίρνει χαρακτηριστικά αριστερίστικης οργάνωσης του 1975 ή συγκέντρωσης της Χρυσής Αυγής και των συνωμοσιολόγων, τότε το πράγμα ασχημαίνει.(αριστερά και ακροδεξιοί είναι ένα γι αυτόν)

- Βλέπουμε όμως και διαφορετικές συμπεριφορές. Ο Μίκης Θεοδωράκης, για παράδειγμα, κατέλαβε την πλατεία Αριστοτέλους και πρότεινε δάνειο από τους Ρώσους. Ο Διονύσης Σαββόπουλος πρότεινε να μεταφερθούν οι μετανάστες στην εγκαταλελειμμένη επαρχία και 32 διανοούμενοι είπαν να σοβαρευτούμε. Με ποιους νιώθετε πιο κοντά;

- Στη διακήρυξη των 32 είμαι πιο κοντά. (χαχαχαχχαχαχααχαχα το ξερα αγάπη μου)Διαβάζοντάς την, έριξα σήμα ότι βάζω κι εγώ την υπογραφή μου, αν βέβαια είναι σε διαδικασία διεύρυνσης. Ως κείμενο βέβαια είναι γενικόλογο. Μιλάει όμως για συναίνεση, σοβαρότητα, κάνει την παραίνεση στους πολιτικούς να τα βρουν επιτέλους (ε,ψιτ,τα βρήκαν,σ άκουσαν παλληκάρι μου)στη φάση που βυθιζόμαστε και να πάψουν να τσακώνονται προκειμένου να κερδίσουν νούμερα στα γκάλοπ.
- Τελικά, ποιοι είναι οι πιο αγανακτισμένοι, εκείνοι στο Σύνταγμα ή οι Γερμανοί με μας;

- Και στη μέση μια κυβέρνηση που τη βάλαμε να κάνει τη βρώμικη δουλειά υπό τον όρο να τη βρίζουμε. Το να δηλώνεις αυτή την εποχή θυμωμένος είναι must. Οταν σου τηλεφωνεί κάποιος και απαντάς ότι είσαι καλά, δεν είναι καθωσπρέπει.
Νεοφιλελεύθερος κι ο Πορτοκάλογλου.Ομορφάντρα μουυυ.
Ε,ψιτ εσείς που πηγαίνετε στις συναυλίες του,να ξέρετε πως σας θεωρεί τεμπέλικα λαμόγια.Που πρέπει να κάτσετε ήσυχα να δουλεύετε.Πού;Αυτή είναι άλλη ιστορία.

Για να θυμηθούμε όμως το κείμενο των 32 το οποίο προσυπογράφει ο Νικόλας μας.

Το κείμενο που υπογράφουν έχει ως εξής:
«Τολμήστε! Θέλουμε να εκφράσουμε με τον πιο σαφή τρόπο την αγωνία μας για τη δραματική κατάσταση του τόπου. Η ισότιμη ένταξή μας στην Ευρώπη, αναγκαία για την επιβίωση της Ελλάδας ως σύγχρονης προηγμένης χώρας, αλλά και οι σημαντικές πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές κατακτήσεις που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της, απειλούνται σήμερα σοβαρά. 
Ως υπεύθυνοι πολίτες νοιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε, καθώς οι φωνές του λαϊκισμού και της ανευθυνότητας κυριαρχούν στο δημόσιο λόγο, κρύβοντας από τους περισσότερους Ελληνες τη σοβαρότητα της κατάστασης και προτείνοντας λύσεις καταστροφικές, ανεδαφικές ή εξωπραγματικές σε στιγμή κρίσης.
 »Απευθύνουμε έκκληση σε όλες τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου, σε όποια θέση και αν βρίσκονται: στον πρωθυπουργό, την κυβέρνηση και τους βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, αλλά και τον αρχηγό και τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τους αρχηγούς και τους βουλευτές των άλλων κομμάτων. 
Τους καλούμε όλους να αλλάξουν νοοτροπία, να παραμερίσουν τις ιδιοτέλειες, τις προσχηματικές αντιμαχίες, εσωκομματικές και εξωκομματικές, τους υπολογισμούς, τους συμψηφισμούς, καθώς και τις αγκυλωμένες στο παρελθόν ιδεολογικές και πολιτικές περιχαρακώσεις και να αναλάβουν επιτέλους στο ακέραιο τις ευθύνες τους. 
Τους ζητούμε να μιλήσουν με ειλικρίνεια στους έλληνες πολίτες για τους κινδύνους που απειλούν τη χώρα, για τον αγώνα και τις θυσίες που απαιτεί η σωτηρία και η ανάκτηση της αξιοπρέπειάς της, και να εργαστούν σκληρά και συστηματικά για τη νέα στροφή.
»Ο τόπος χρειάζεται μια ηγεσία ευθύνης και εθνικής ανασυγκρότησης που, σε συνεργασία με τους ευρωπαίους εταίρους μας, θα κάνει τα απαραίτητα για τη σωτηρία. 
Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, και μόνο συντονισμένες ενέργειες, βασισμένες σε ένα νέο πνεύμα ομοψυχίας μπορούν να αποτρέψουν πλέον την καταστροφή. Οσοι αγνοούν προκλητικά τα σημεία των καιρών και, επιδεικνύοντας ασυγχώρητη ιδιοτέλεια, επιμένουν να επενδύουν στην κατάρρευση με οδηγό το δικό τους προσωπικό ή κομματικό συμφέρον, θα χρεωθούν στο ακέραιο την καταστροφή της χώρας. 
Υπάρχει ακόμη καιρός να σωθούμε, αν αυτοί που εκπροσωπούν τον λαό και παίρνουν τις αποφάσεις για λογαριασμό του, όπου κι αν βρίσκονται, είτε στην κυβέρνηση είτε στην αντιπολίτευση, είτε σε άλλους συλλογικούς φορείς ή όργανα, τολμήσουν να κάνουν το καθήκον τους.
»Οι κατακτήσεις της σημερινής Ελλάδας στηρίχθηκαν σε κόπους και θυσίες γενεών. Δεν έχουμε δικαίωμα, πολιτικοί και πολίτες, να τις εγκαταλείψουμε ούτε να αφήσουμε κανέναν να τις καταστρέψει. Δεν έχουμε δικαίωμα να υποθηκεύσουμε το μέλλον και τα όνειρα των νέων και των επερχόμενων γενεών».
Το κείμενο υπογράφουν, από τα γράμματα και τις τέχνες: Θανάσης Βαλτινός, Κική Δημουλά, Απόστολος Δοξιάδης, Τάκης Θεοδωρόπουλος, Αθηνά Κακούρη, Μένης Κουμανταρέας, Γιάννης Κουνέλης, Πέτρος Μάρκαρης, Τάσος Μπουλμέτης, Βασίλης Παπαβασιλείου, Διονύσης Σαββόπουλος, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Αλέκος Φασιανός.
Από την ακαδημαϊκή - επιστημονική κοινότητα: Νίκος Αλιβιζάτος, Νάσος Βαγενάς, Γιάννης Βούλγαρης, Γιώργης Γιατρομανωλάκης, Αγγελος Δεληβοριάς, Γιώργος Δερτιλής, Αρίστος Δοξιάδης, Ορέστης Καλογήρου, Στάθης Καλύβας, Βάσω Κιντή, Ανδρέας Κούρκουλας, Νίκος Μουζέλης, Χαράλαμπος Μ. Μουτσόπουλος, Γιώργος Παγουλάτος, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Παύλος Σούρλας, Σταύρος Τσακυράκης, Χαρίδημος Τσούκας.

2 σχόλια:

  1. Για την ιστορία, ο Στάθης Καλύβας είναι ο επικεφαλής της ορδής των αναθεωρητών της Ιστορίας. Συγκεκριμένα, έχει ξεκινήσει μια μεγάλη εκστρατεία ηρωοποίησης των ταγματασφαλιτών και των δοσιλόγων της Κατοχής, τους οποίους παρουσιάζει σαν καλούς ανθρώπους, πατριώτες αγνούς, που υπέφεραν στα χέρια των κακών αντιστασιακών.

    Και ξέρεις πού δημοσιεύει τα άρθρα του ο Καλύβας... Στην "Καθημερινή" του Αλαφούζου. Να τον χαίρονται το φίλο των ταγματασφαλιτών όσοι βάλανε την υπογραφή τους δίπλα στη δική του, γιατί ΙΔΙΟΙ είναι μ'αυτόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή