Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

Τα χρονια της μεγαλης ζεστης-Φρίντα Λιάππα


















































Kiriakos Aggelakos

Αυριο, Τριτη 25 Νοεμβριου στις 18:00 στην Ταινιοθηκη θα προβληθει η τελευταια ταινια της Φριντας Λιαππα: 
Τα χρονια της μεγαλης ζεστης. 
Η ταινια αυτη δεν εχει προβληθει ποτε στις αιθουσες, ουτε και στην ΕΡΤ απο το 1991 που τελειωσε μεχρι σημερα. 23 ολοκληρα χρονια η ταινια ειναι κλεισμενη στα κουτια της. 
Ο λογος ειναι ενα " σκανδαλο" που σημαδεψε την ταινια στη γεννηση της, ενα σκανδαλο που ονομαστηκε με τροπο οξυμωρο "το μωρο της Λιαππα", ενω η Φριντα δεν απεκτησε ποτε μωρο. 

Εγω προτιμω να το ονομαζω "Σκανδαλο Δοξιαδη" γιατι συνηθως τα σκανδαλα παιρνουν τ'ονομα τους απο αυτον που τα δημιουργει. Ο τοτε συμβουλος κινηματογραφιας του ΥΠΠΟ Αποστολος Δοξιαδης, ζητησε την εξαιρεση της ταινιας απο τα κρατικα βραβεια ποιοτητας γιατι οπως δηλωσε στα μελη της επιτροπης, του ειπαν σ'ένα μπαρ, μεταξυ τυριου και αχλαδιου, οτι κατα τη διαρκεια των γυρισματων της ταινιας ειχε κακοποιηθει ενα μωρο παιδι. 

Η τερατωδης κατηγορια ηταν τελειως αναληθοφανης: κανεις σκηνοθετης, σε κανενα γυρισμα κιν/κης ταινιας, σε καμμια χωρα του κοσμου δεν μπορει να κακοποιησει ενα μωρο, παρουσια της μητερας του και ενος συνεργειου 15 τεχνικων και ηθοποιων. 
Μονο στην αρρωστημενη φαντασια του τοτε συμβουλου του ΥΠΠΟ μπορουσε να συμβει κατι τετοιο.

 Επιπλεον απο την ημερα που ο συμβουλος εμαθε τα περι "κακοποιησης" μεχρι την ημερα που συνεδριασε η επιτροπη των κρατικων βραβειων κι εκανε τις ανακοινωσεις του, στο διαστημα ενος και πλεον μηνος που μεσολαβησε, ουδεποτε καλεσε τη Φριντα κι εμενα στο γραφειο του για να μας γνωστοποιησει τις "καταγγελιες" και να ζητησει εξηγησεις. Σχεδιασε προσεκτικα και σιωπηλα ολες τις κινησεις του, που ειχαν σκοπο κατι πολυ περισσοτερο απο τον αποκλεισμο μιας ταινιας απο τα κρατικα βραβεια και τις επιχορηγησεις: 
την ηθικη εξοντωση της Φριντας Λιαππα.

Οι σχεσεις τους ηταν τεταμενες απο την εποχη που η Φριντα αρνηθηκε να υπογραψει ενα κειμενο των πνευματικων ανθρωπων, το οποιο κατηγγειλε την παρακμη και σηψη που ειχε προκαλεσει το ΠΑΣΟΚ στην ελληνικη κοινωνια.

Ο Δοξιαδης ειχε χρεωθει να μαζεψει τις υπογραφες των κινηματογραφιστων. 
Η Φριντα δεν υπηρξε ποτε συμπαθουσα του ΠΑΣΟΚ, αλλα το κειμενο εκεινο το οποιο ζητουσε την απομακρυνση του Παπανδρεου απο την εξουσια, προετοιμαζε τη ρεμβασιστικη επανοδο της Δεξιας του Μητσοτακη. Φυσικα πολλοι σκηνοθετες το υπεγραψαν, γοητευμενοι απο την οικονομικη επιφανεια και τις δημοσιες σχεσεις του μετεπειτα συμβουλου.


Η Φριντα ειχε δει αυτο που ερχοταν: 
την επανοδο μιας Δεξιας πιστης στο δογμα του οικονομικου φιλελευθερισμου, εθνικιστικης και συντηρητικης, κι ο Δοξιαδης ηταν απο τα αγαπημενα της παιδια.
 Βαθεια εθνικιστης ο ιδιος, νεο-ορθοδοξος και οπαδος της σχολης του Σικαγου, εφερε βαρεως την αρνηση οποιουδηποτε αρνιοταν την υπογραφη του κειμενου που διακινουσε. 
Στις διαταραγμενες ψυχες η μνησικακεια ειναι η τροφη τους.


Πιστευω ακομα οτι η ταινια ενοχλησε βαθεια τον συντηρητικο νεοορθοδοξο Αποστολο για τον ερωτισμο της και την ελευθεριοτητα της.


Τα υπολοιπα ειναι γνωστα: 
ο κινηματογραφικος κοσμος, και οχι μονο διχαστηκε, παρελασαμε απο τα καναλια και τα ανακριτικα γραφεια για ν'αποδειξουμε τα αυτονοητα, οτι δηλαδη οι ηθοποιοι στο σινεμα δεν πεθαινουν στ'αληθεια οταν μονομαχουν, αντιμετωπισαμε λασπη, χολη και τις υστερικες τσιριδες δημοσιογραφων του πολιτιστικου ρεπορταζ προοδευτικων εφημεριδων και η ταινια τελικα θαφτηκε. 

Επισης ο Δοξιαδης υποχρεωθηκε απο την ηγεσια του ΥΠΠΟ να υποβαλλει την παραιτηση του και εξηλθε του κιν/κου χωρου με μια ανακοινωση κατα παντων. 


Το 1993 το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Αθήνας, με απαλλακτικό βούλευμα (το 2826/93), απεφανθη, μετά την εξέταση του ανακριτικού υλικού, ότι δεν μπορεί να στοιχειοθετηθεί κατηγορία κατά της Φρίντας Λιάππα, της μητέρας του παιδιού και των παραγωγών της ταινίας για κακοποίηση ανηλίκου. 
Ενα χρονο αργοτερα η Φριντα πεθανε. 

Απο εκεινες τις ζοφερες μερες θελω να κρατησω την στηριξη των φιλων μας, του Θοδωρου Αγγελοπουλου, του Ζυλ Ντασσεν, του Νικου Κουνδουρου, του Βασιλη Ραφαηλιδη, την αφιλοκερδη νομικη υποστηριξη του Νικου Κωνσταντοπουλου και τη συμπαρασταση εκατονταδων γνωστων και αγνωστων. 


Αυριο η ταινια παιζεται μπροστα σ'ενα κοινο που μπορει να του αρεσει ή να μην του αρεσει.
Δικαιωμα του καθενος. 
Αλλα μια ταινια που δεν εχει παιχθει, που δεν εχει βρει το δρομο της στις σκοτεινες αιθουσες για λογους ανεξαρτητους απο την καλλιτεχνικη της αξια, ειναι σαν ενα μωρο που κλαιει και θελει να το παρεις αγκαλια. Ελατε να δειτε την ταινια αυριο στην ταινιοθηκη, ισως δεν ξαναπαιχθει ποτε. 
Σιγουρα οχι στην τηλεοραση.


Κυριακος Αγγελακος 
παραγωγος της ταινιας : Τα χρονια της μεγαλης ζεστης.
Στη φωτογραφια η Ηλεκτρα Αλεξανδροπουλου και ο Περικλης Μουστακης, πρωταγωνιστες της ταινιας.



ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΟΞΙΑΔΗΣ

Ο ΔΟΞΙΑΔΗΣ...ΞΕΡΕΤΕ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΤΟΥ ΦΛΩΡΙΔΗ....Ο ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΕΓΡΑΦΕ ΠΡΙΝ ΛΙΓΟΥΣ ΜΗΝΕΣ



ΑΝΤΕΧΕΤΕ ΛΙΓΟ ΑΚΟΜΗ ΔΟΞΙΑΔΗ;ΑΝ ΝΑΙ ΟΡΙΣΤΕ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΚΟΥΡΑΓΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου